Nå blir også Lefdal-butikkene blågrønne, skriver Elkjøp i en pressemelding mandag kveld.
Det har på mange måter ligget lenge i kortene at en slik sammenslåing var neste steg for Elkjøp.
De siste fire årene har Elkjøp og deres eiere, Dixons Stores Group Retail Norway, kvittet seg med tre av fem konsepter. Tilbake står Elkjøp og «konkurrenten» Lefdal - som eies av Elkjøp.
Fra 15. januar blir Lefdal-butikkene helintegrert i Elkjøp.
Mange fellesnevnere
Lefdal og Elkjøp har samme eiere, og har i mange år hatt felles administrasjon og felles innkjøp.
Nylig skrev vi at Fredrik Tønnesen, som er administrerende direktør i Elkjøp Norge og Lefdal, på mange måter er sin største konkurrent.
- Vi har vært to kjeder, men følt oss som ett lag. Det er på tide å ta det beste fra begge kjedene og styrke nummer én-merkevaren vår til det beste for kundene våre, sier Tønnesen i mandagens pressemelding.
Vi tror fremtidens konkurrenter er internasjonale aktører som for eksempel Amazon
Fredrik Tønnesen
Han har ledet begge kjedene siden han tok over som sjef for Elkjøp Norge for ett år siden, og vil ha så godt som samme spillerstall til rådighet når et utvidet Elkjøp skal fortsette kampen om elektronikk-kundene.
Viderefører 20 av 21 Lefdal-butikker
Etter sammenslåingen vil Elkjøp bestå av 139 varehus i Norge.
Av 21 Lefdal-butikker, videreføres 20 under Elkjøp-navnet. Det er én butikk som legges ned i forbindelse med sammenslåingen.
- Målet vårt er at sammenslåingen skal styrke kundetilbudet for alle våre eksisterende og nye Elkjøp-kunder. Med ett unntak viderefører vi alle Lefdal-butikkene under Elkjøp-logoen, selv om det betyr en større tetthet av Elkjøp-butikker i noen byer, sier Tønnesen.
Klar for internasjonal konkurranse
- Det er en beintøff konkurranse og hardt press på marginene i denne bransjen. Når vi nå blir én kjede, vil vi effektivisere driften ytterligere og slik kunne tilby enda lavere priser til kundene våre. I tillegg vil kundene nå kunne nyte godt av de beste kundefordelene fra begge kjedene og felles styrkede tilbud, sier Tønnesen.
Vi har vært to kjeder, men følt oss som ett lag
Fredrik Tønnesen
I den ytterligere skjerpede konkurransen, først og fremst fra internasjonale nettbutikker, tror ikke Tønnesen det vil være plass til mer enn én butikkjede i elektronikkbransjen fremover.
- Vi tror fremtidens konkurrenter er internasjonale aktører som for eksempel Amazon. De er allerede på vei inn i Sverige. Med én kjede kan vi i større grad utfordre internasjonale nettbutikker på pris og kostnader, samtidig som vi sikrer sunn butikkdrift. Folk vil fortsatt ønske å gå i butikken i årene som kommer og da er det vår jobb å tilby dem den personlige servicen, handleopplevelsen og kunnskapen de ikke kan få fra en nettbutikk, sier Tønnesen.
Fredrik Tønnesen. Bilde: Lars Myhren Holand/Elkjøp/Pressebilde
Ingen praktisk endringer for Lefdal-kundene
For kunder som er vant til å handle i en Lefdal-butikk, vil sammenslåingen ikke by på praktiske endringer bortsett fra nye skilt.
- Vi har allerede felles kundesenter, og like service- og reparasjonsordninger. Alle garantier vil være uforandret, samtidig som de samlede kundefordelene styrkes betraktelig ved at vi nå samler det beste fra de to kjedene, forsikrer Elkjøp-sjefen.