I forrige regnskapsår økte Top-Toy omsetningen via kjedene BR-Leker og Toys R Us med 67 millioner kroner. Totalt omsatte de for 845 millioner kroner. Til tross for tøff konkurranse, store investeringer i nye butikker og krevende valuta, endte de med et resultat før skatt på 27,6 millioner kroner. Det skriver Finansavisen 30.mai.
BR-Leker har i dag 45 butikker, mens Toys R Us har 14. Til Finansavisen sier Christian Gjørup som leder selskapets satsing i Norge at de planlegger flere nye butikker.
- På sikt blir det nok ikke flere leketøysbutikker i Norge, men det vil skje en konsolidering av de butikkene som finnes. Det er generasjonskifter på gang. Mange av dem som har drevet butikk i flere år gir seg. Da åpner det seg muligheter for oss å overta gode plasseringer og øke vår markedsandel.
Også netthandelen øker. Totalt utgjør nå nettsalget 7 prosent av omsetningen. I Tyskland har nettsalgandelen økt fra 6 til 30 prosent av omsetningen mellom 2007 og 2015, skriver Finansavisen.
En viktig forklaring på at Top-Toy ikke bare vokser i omsetning, men også tjener penger skyldes en stor andel egne merkevarer.
- Vel halvparten av varene som selges hos BR-Leker er enten vårt eget BR-merke eller leketøy som bare selges i vår kjede, forteller Gjørup. Andelen hos Toys R Us er noe lavere, men øker i sommermånedene da det selges mye trampoliner og sommerleker.
Â