Flere og flere bedrifter som XXL, Boozt, Bergans og Intersport har gått løs på trenden med automatiske robotlagere i samarbeid med den norske leverandøren Element logic. Nå skal netthandelsaktøren Jollyroom, som selger barne- og babyprodukter på nett, investere 73 millioner kroner i det samme.
Full drift til årets julehandel
Med en helautomatisert logistikkløsning håper Jollyroom på å kunne møte kundenes krav på raske og sikre leveranser i sterk vekst. Planen er at en toppmoderne Autostore skal være i full drift innen årets julehandel.
- Autostore kommer til å fordoble leveransekapasiteten vår på ordre av smått og mellomstort gods. Vi jobber hele tiden aktivt med å modernisere og effektivisere virksomheten vår, gjennom å bytte ut gamle løsninger med nye. På den måten senker vi håndteringskostnadene våre, noe som videre gjør det mulig for oss å tilby kundene våre enda bedre priser, sier Cecilia Olsson, logistikksjef ved Jollyroom i en pressemelding.
Den nye logisitikkløsningen er også ment å være mer miljøvennlig.
- Det er samtidig en gjennomtenkt løsning, ut fra et miljømessig perspektiv, ettersom det nye anlegget forbruker ekstremt lite energi, sier Olsson.
Netthandlerens nye Autostore har i dag en kapasitet på 90 000 esker og 96 plukkeroboter, og skal allerede være klart til å bygges ut ved begynnelsen av neste år.
TIDLIGERE ERFARING MED AUTOSTORE
Administrerende direktør og majoritetseier av Jollyroom, Ole Sauar har erfaring med Element Logic fra sitt tidligere selskap, Komplett.
- Dette er andre gang jeg bygger en Autostore sammen med Element Logic. Første gang var i 2007, med vårt forrige selskap, Komplett, som da ble den første e-handleren i Norden til å automatisere lagersystemet sitt. Jeg har gode erfaringer med systemet og leverandøren, på grunn av dets enkelhet, konkurransedyktige pris og raske installasjon, sier Sauar.
Skal fortsette å ansette
Jollyroom understreker at det nye robotlageret ikke skal gå ut over ekisterende ansettelser, og bekrefter i pressemeldingen at rekrutteringer innenfor lager og logistikk vil komme utover høsten, før julehandelen setter inn.
- Det er lett å tenke at en automatisert logistikkløsning vil erstatte lagerpersonalet, men det er ikke tilfellet. Vår nye Autostore er en investering i ytterligere vekst, og vekst skaper arbeid. Det nye anlegget har dessuten mange ergonomiske fordeler for våre medarbeidere, som dempet lydnivå og ergonomisk utformede pakkestasjoner, avslutter Olsson.