Mens Torshov Sport ønsker å rendyrke et knippe konsepter, har vestlandsbaserte Platou på samme tid hatt et ønske om tilstedeværelse på Østlandet.
Står sterkere sammen
Ved å kjøpe seg inn i Platou-kjeden har Terje Laurendz, daglig leder og medeier i Torshov Sport, kommet et stykke på vei med ønsket om å satse sterkere på fotball, hockey og løping.
Det samme er tilfelle for Platou som nå er på plass med sin første butikk på Østlandet..
Torshov Sport-butikken i Vogts gate på Torshov, som fører ski og fjell- og klatreutstyr, har allerede skiftet navn til Platou Torshov.
I tillegg håper Laurendz på stordriftsfordeler med sammen å utvikle en felles webplattform og etablere et felles lager i Moss.
- Det er viktig å være god der man er god. Gaper man over for mye og blir halvgod, er det en dårlig løsning. Nå skal vi rendyrke konseptet i Norge, før vi vurderer å gå inn i Sverige, sier han til Finansavisen.
Kaster blikket mot Sverige
Grunnen til at de vurderer Sverige er at de mener det ikke finnes nisjebutikker som ligner på Torshov Sport der, samt at det ifølge Laurendz er leverandører pusher på dem.
I dag har Torshov Sport 12 butikker. Butikken på Gjøvik skal avvikles i løpet av året da den er vurdert som upassende i kjedens fremtidge konsepter og stasingsområder.
Tøffe tak
Laurendz innrømmer at sportsåret 2017 er og har vært tøft.
- Det har vært et tøft og dårlig år for sportsbransjen generelt. Vi har prioritert å investere for å sikre oss en posisjon fremover fremfor å høste gode resultater i år, sier Laurendz.
Omsetningen i 2016 endte på 183 millioner kroner for Torshov Sport Invest. Det er en nedgang på 3,4 millioner kroner fra året før.
Resultat før skatt i fjor ble på 7,1 millioner kroner fra 11,2 millioner kroner i 2015.
Til Finansavisen sier han at det er for tidlig å komme med en uttalelse om årets regnskap.