Den svenske mote-, interiør- og skjønnhetskjeden Åhléns, som inntil i 2015 var sterkt tilstede i Norge med 32 butikker, valgte å legge ned virksomheten her til lands for å satse på sitt eget hjemmemarked og netthandel.
Tap til tross for høy omsetning
Men selv om de i fjor omsatte for nesten 4,8 milliarder svenske kroner så endte det likevel opp med 148 millioner svenske kroner i underskudd viser offentlige tall fra selskapet som for første gang publiserer spesifikke tall.
Tidligere har Åhléns-tallene vært innlemmet i årsrapporten fra eierselskapet Axstores.
Administrerende direktør Gustaf Öhrn, som tiltrådte i sin stilling i juni i fjor sommer, forklarerer at pressede marginer, høye driftskostnader tross nedleggelser av flere butikker og tilbaketrekning fra Norge - og flere strukturelle endringer - har kostet.
Den tidligere Stadium-sjefen sier at dette er nødvendige tiltak som skal sikre dem en langsiktig lønnsomhet.
Netthandelsvekst
Også Åhléns merker at netthandel gjør seg stadig mer gjeldende.
I årsrapporten sier han at netthandel har hatt en meget sterk utvikling, men at det fortsatt utgjør en liten brøkdel av totalomsetningen til kjeden.
Öhrn tror bestemt at Åhléns vil vokse seg større, tross økende konkurranse fra nåværende og nye aktører.
Særlig innen netthandel vil dette gjøre seg gjeldende, spår Åhléns-sjefen.