Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Trakk seg ut av Norge for å satse i Sverige - sliter med gigantunderskudd

Trakk seg ut av Norge for å satse i Sverige - sliter med gigantunderskudd
Satsingen på det svenske markedet har ennå ikke båret frukter. I fjor gikk Åhléns på et gigantunderskudd på nesten 150 millioner svenske kroner. Åhléns City i Stockholm er en av totalt 65 butikker.
Bilde: Jörgen Hildebrandt/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

To år er gått siden Åhléns trakk seg ut av Norge for å satse på hjemmemarkedet og netthandel.

ANNONSE

Den svenske mote-, interiør- og skjønnhetskjeden Åhléns, som inntil i 2015 var sterkt tilstede i Norge med 32 butikker, valgte å legge ned virksomheten her til lands for å satse på sitt eget hjemmemarked og netthandel.

Tap til tross for høy omsetning

Men selv om de i fjor omsatte for nesten 4,8 milliarder svenske kroner så endte det likevel opp med 148 millioner svenske kroner i underskudd viser offentlige tall fra selskapet som for første gang publiserer spesifikke tall.

Tidligere har Åhléns-tallene vært innlemmet i årsrapporten fra eierselskapet Axstores.

Administrerende direktør Gustaf Öhrn, som tiltrådte i sin stilling i juni i fjor sommer, forklarerer at pressede marginer, høye driftskostnader tross nedleggelser av flere butikker og tilbaketrekning fra Norge - og flere strukturelle endringer - har kostet.

Den tidligere Stadium-sjefen sier at dette er nødvendige tiltak som skal sikre dem en langsiktig lønnsomhet.

Netthandelsvekst

Også Åhléns merker at netthandel gjør seg stadig mer gjeldende.

I årsrapporten sier han at netthandel har hatt en meget sterk utvikling, men at det fortsatt utgjør en liten brøkdel av totalomsetningen til kjeden.

Öhrn tror bestemt at Åhléns vil vokse seg større, tross økende konkurranse fra nåværende og nye aktører.

Særlig innen netthandel vil dette gjøre seg gjeldende, spår Åhléns-sjefen.

Del artikkel: