Det Alibaba-skapte nettfenomenet Singles´Day - gjerne også omtalt som «Double11» - inntraff lørdag denne helgen.
Alibaba sopte inn intet mindre enn rundt 202 milliarder norske kroner i løpet av det intense handelsdøgnet som ble frontet av blant andre skuespiller Nicole Kidman, artisten Pharrell Williams og NBA-stjernen LeBron James på Mercedez Benz Arena i Shanghai.
Handelsfenomen i vekst
Definitivt stort i Kina, men også et voksende fenomen her på berget kort tid før den langt mer kjente Black Friday.
Første året var det ingen respons
Ole Johan W. Bredland
En norsk aktør som har jobbet en stund med å tune seg inn på Singles´Day er baby- og barneutsyrsbutikken Mimmis.no.
De omtaler seg selv som en nettbutikk som er stor blant de små, men liten blant de store.
I år ligger de an til en omsetning på 25 millioner kroner i kampen mot bransjekonkurrenter som blant annet Jollyroom, Babybanden, Barnas Hus, Babyshop og Babycare.
Dette er tredje året de jobber proaktivt med 11.11 i siktet.
Fra null respons til kraftig hopp
- Første året var det ingen respons, sier Ole Johan W. Bredland, eier og daglig leder av Mimmis.no, til eHandel.com.
Noe bedring var det i fjor.
- Da A/B-testet vi rabattkode vs ferdig rabatterte priser. Vi hadde likevel ikke megamye trafikk og salg. I alle fall ikke nok til å kåre en vinner av A/B-testen, sier han videre.
Det var først i år han og businesspartneren Marita W. Bredland, som han er gift med, så effekten de hadde ventet og håpet på.
- I år hadde vi god respons. Nå er Singles´Day kommet for å bli. Det er ikke helt Black Friday, men vi ser en signifikant økning, fastslår Bredland.
Helt konkret kan han vise til en salgsøkning på 244,61 prosent på Singles´Day i år kontra i fjor. Og sammen med omsetningsøkningen økte også konverteringsraten med 70,48 prosent.
- I tillegg til dette brukte vi også dagen til å samle verdifulle leads, sier Bredland avslutningsvis.
Instagram-stjerne og Jerven-duk
Flere andre norske kjeder var aktive i forkant av den store kjøpsdagen.
Elkjøp innledet blant annet et samarbeid med Instagram-stjernen The Fat Jewish for å skape blest rundt netthandelsfenomenet. Amerikaneren har drøyt 10 millioner følger på Instagram.
Josh Ostrovsky, bedre kjent som The Fat Jewish på blant annet Instagram, samarbeidet med Elkjøp om å gjøre nordiske konsumenter klar for kjøpsdagen Singles’ Day. Foto: Guerin Blask/Wikimedia
Elektrokjeden er godt fornøyd med vel gjennomført lørdag.
- Vi er godt fornøyde med Singles’ Day hos oss. Det er tydelig at kundene våre synes dette var en ny og spennende handelsdag. Denne kampanjen hadde et høyt digitalt trykk, noe som påvirket kundenes valg av kanal å handle i - da vi opplevde en kraftig økning av besøkende på Elkjop.no gjennom hele uken før Singles’ Day, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør for Elkjøp Norge, til eHandel.com.
Fredrik Tønnesen. Foto: Lars Myhren Holand/Elkjøp/Pressebilde
- Voldsom lørdagsvekst
- På lørdag hadde vi en voldsom vekst på flere varegrupper hos oss, men vi ser at tele var den klare vinneren hvor vi doblet salget vårt sammenlignet med samme periode i fjor. At vi hadde den internasjonale Instagram-stjernen The Fat Jewish med på laget i år, var med på å skape akkurat den oppmerksomheten vi ønsket. Vi har vært utradisjonelle i medievalgene denne perioden, da vi ønsket å gjøre ting annerledes, samtidig som vi ville appellere til en yngre målgruppe, sier han avslutningsvis.
Nettaktøren Skitt Fiske var også veldig synlig i dagene før handledagen.
Aktiviteten var særdeles høy på Facebook, hvor det ble fisket etter kunder med forskjellige tilbud og en konkurranse hvor premien var en Jerven-duk.
Andre aktører som har vært aktivt synlige inn mot «Double11» er blant annet Komplett, Lefdal, Motehus, Fjellsport, Blush, Blivakker, Babybanden og Tilbords.