ANNONSE

Trofaste kunder gir topp konverteringsrate

Trofaste kunder gir topp konverteringsrate
Harald Nøss foran deres helautomatiske lagersystem, fullintegrert med systemer for ordrebestilling, salg og fakturering/betaling, noe som gjør det til en enkel oppgave å plukke og sende de 1,2 millioner varene nettkundene årlig bestiller.
Foto: Liv Strømme
Netthandel

En stor og trofast kundemasse har sakte, men sikkert bidratt til å omdanne postordrekjempen Spar Kjøp AS til en av Norges største nettbutikker.

ANNONSE

Netthandelen vokser raskt hos Spar Kjøp og utgjør nå cirka 12 prosent av omsetningen på 850 millioner kroner. Postordresalget som historisk sett har vært viktig for selskapet utgjør nå kun cirka 3 prosent, men de resterende 85 prosent er salg via 21 fysiske butikker fordelt over hele Norge. Netthandel.no har vært på besøk på deres lager på Kokstad i Bergen.

Blant de sprekeste

Etter 52 år er Spar Kjøp fortsatt blant de sprekeste i klassen med helautomatisk lagersystem som er fullintegrert med systemer for ordrebestilling, salg og fakturering/betaling. Dette gjør plukking, pakking og utsending av de 1,2 millioner  ordrelinjene som årlig bestilles via nettbutikken til en overkommelig oppgave.

- Så sant Posten gjør sin del av jobben, skal kunden ha varene 2 – 3 dager etter bestilling, forteller logistikksjef John Elter.

Én merkevare

Blant flere tusen norske nettbutikker er trolig Spar Kjøp blant dem som kan skryte av å ha det største og bredeste varesortimentet. De som klikker seg innom nettstedet kan velge mellom 20 000 – 30 000 forskjellige artikler fordelt på åtte varesegment. Der noen av konkurrentene har valgt å spisse de forskjellige satsningene gjennom å etablere forskjellige merkevarer for hvert varesegment, har Spar Kjøp isteden valgt å selge alt gjennom én butikk.

- Du spør hvem som er våre største konkurrenter, med det blir feil. Vi møter forskjellige konkurrenter i hvert av de åtte segmentene. Overalt møter vi stadig hardere konkurranse, sier markedssjef Harald Nøss til Netthandel.no.

Vinnerstrategi

- Spar Kjøp vinner på lavprisstrategi og direkte innkjøp fra produsent. Ingen fordyrende mellomledd, fortsetter markedssjefen.

Hvor mange av de 6 000 – 8 000 daglige besøkende i nettbutikken som faktisk velger å handle, ønsker Nøss ikke å snakke noe særlig om.

- Vi har en konverteringsrate som ligger godt over snitt i bransjen. Hver kunde handler i snitt for 700 – 800 kroner, smiler han fornøyd.

Ressurskrevende

Markedssjefen legger ikke skjul på at en såpass omfattende netthandelssatsning også er ressurskrevende. For å håndtere det praktiske har selskapet hittil brukt Commerce Server. Nå er den under utfasing, til fordel for den SAP-eide løsningen Hybris. Et plattformskifte som krever en investering på 5 – 6 millioner kroner.

To av de seks ansatte på IT-avdelingen har netthandelen som hovedbeskjeftigelse.

Satser på nyhetsbrev og Facebook

Papirkatalogen er fortsatt viktigste markedsføringskanal, også for netthandelen. Å avvikle den er utenkelig, ifølge Nøss. Det betyr at de ikkje følger i fotsporene til sin svenske konkurrent Ellos som vi omtalte i forrige uke.

Ikke dermed sagt at markedsføring på nett ikke har høy prioritet hos Spar Kjøp. Tvert om. Hver onsdag og fredag mottar 150 000 – 200 000 registrerte kunder elektroniske nyhetsbrev med denne ukens tilbud. Via Facebook formidles budskapet til nærmere 30 000 følgere.

- Mange av kundene våre er veldig aktive på sosiale media. Særlig strikkebloggen vår  har vist seg å være populær, sier Nøss

Nei til økt avgiftsfritak

Spar Kjøp selger bare til kunder i Norge. Den største utfordringen framover blir å møte den økende konkurransen fra utenlandske aktører. At politikerne vurderer å heve den såkalte «Tollfrigrensen» er noe som bekymrer markedssjefen.

- Forslaget om å heve grensen for avgiftsfri netthandel fra utlandet fra 200 til 1000 kroner vil bety kroken på døren ikke bare for oss, men for storparten av den norske varehandelen, hevder Nøss, som også er styremedlem i Norsk Distansehandelforening.

- Internasjonale konkurrenter kan i dag omgå det norske avgiftsregimet på mange måter. Dette vil bli enda lettere om grensen for avgiftsfritak heves, fortsetter han.

I kampen for å overleve kan det også tenkes at noen av de norske aktørene kan komme til å flytte virksomheten utenlands. Det gjelder ikkje Spar Kjøp – vi har vår base i Bergen, understreker Nøss.

Saken fortsetter under bildet


Planleggingen av årets julehandel er i full gang for markedssjef Harald Nøss i Spar Kjøp AS.

Planleggingen av årets julehandel er i full gang for markedssjef Harald Nøss i Spar Kjøp AS.

Betalingsløsning

Å kunne tilby kundene fleksibilitet i valg av betalingsmåte er en av fordelene ved å være en stor og innarbeidet netthandelsvirksomhet. Kundene kan velge mellom faktura, konto, betalingskort eller oppkrav. Så mange som 40 prosent av kundene som handler hjemmefra velger fortsatt å kjøpe varer i oppkrav. Hvor stor andel av nettkundene som betaler med kort ønsker han ikke å avsløre.

Spar Kjøp har outsourcet faktureringen, slik at kunden sitt valg av betalingsmåte ikke har betydning for Spar Kjøp, ifølge markedssjefen.

Regnskapet for 2013 er ennå ikke klart. Mye tyder imidlertid på at både omsetning og resultat vil bli omtrent som i 2012. Da oppnådde Spar Kjøp AS et resultat på 16,5 millioner kroner, av en samlet omsetning på 843 millioner. Netthandelen alene solgte for vel 100 millioner kroner. Når det blir spørsmål om fortjeneste på netthandelsvirksomheten sammenlignet med den ordinære butikkdriften, holder markedssjef Harald Nøss i Spar Kjøp AS kortene tett til brystet.

(Alle foto: Liv Strømme)

Del artikkel: