I 1989 oppfant gründer Rolf Hansen en ny måte å frysetørke mat på, og et norsk tørrmateventyr var i gang.
For en stund siden skjønte imidlertid Drytech at produktene behøvde en vitamininnsprøyting i form av ny innpakning og identitet.
Med hjelp fra Tank Design har turmatserien Real Turmat fått en pakningsdesign som løfter fram produktene i butikken og når ut til flere brukergrupper - også internasjonalt.
I fjor satt selskapet igjen med et overskudd på 12,7 millioner kroner etter å ha solgt frysetørket turmat for 127,4 millioner kroner.
Et av selskapets største kunder er Forsvaret.
Løft på tre fronter
Redesignet har medført mange positive effekter for Tromsø-selskapet.
Denne uken ble de tildelt «DOGA-merket», som inntil i fjor var kjent som «Merket for god design».
Utmerkelsen deles årlig ut til norske arkitektur- og designprosjekter.
Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.
Juryen lot seg begeistre over Drytechs grep, og hadde følgende å si om vinneren:
«Løsningen, med produktnavnet over hele pakningen, sikrer svært god synlighet i butikkhyllen, og de ulike fargekodene for frokost, lunsj og middag gir rask og nyttig informasjon til forbruker. Det at de har løftet bildet av måltidet til toppen av pakken, gjør også at selve retten kommer bedre til sin rett.»
Real Turmat i ny innpakning. Foto: Drytech/Tank Design
Solid vekst og internasjonalisering
- Dette viser at vi har gjort noe rett, sier Monica Mathiassen til eHandel.co, kort tid etter at hun og flere Drytech-ansatte har tatt i mot prisen i Oslo.
Hun har jobbet tett på designprosjektet og har vært med på å få fart på selskapets utenlandsetablering.
Hun bekrefter at redesignet har hatt en positiv effekt med etablering av flere nye salgskanaler og økt omsetning. Hun vil ikke konkret si noe om hvor stor omsetningsøkningen har vært etter at turmaten skiftet ham.
Men etter det eHandel.com kjenner til skal det være snakk om en økning på 30-40 prosent.
- Men det viktgste er kanskje at det nye designet var det siste som skulle til for at vi valgte å etablere oss i Sverige med Drytech AB. Med en fot innenfor EU er vi klare for en bit av utlandet, sier Mathiassen.
Produktet har blitt tatt godt i mot i utlandet også.
Mathiassen sier at veksten har vært opp mot 300 prosent.