Kunstig intelligens har i stor grad endret hvordan både fysiske butikker og nettbutikker interagerer med kundene. Og mer skal det bli.
Skal vi tro CRM-selskapet Salesforce rett, har 87 prosent av forbrukerne i en fersk undersøkelse svart at AI trolig vil endre deres oppfatninger og forventninger til hvilke merkevarer som kjøpes samt hvor de kjøpes, innen de neste fem årene.
- Det er ingen tvil om at hele Norden vil oppleve en markant vekst i bruken av AI i henhold til detaljhandelen. Det er fremtiden, og det har allerede fått en dyp påvirkning, sier Lars Grønkjær, Senior Regional Vice President hos Salesforce, til vår søsternettside Ehandel.dk.
Innsikten til undersøkelsen skal være basert på svar fra 6700 forbrukere.
Skreddersydd kommunikasjon
Vi lever i en verden der personalisering og stemmestyrte assistenter har blitt vanlig - alt basert på AI.
Også gjennom våre smarttelefoner, gjør AI at vi som forbrukere har det lettere enn noensinne med å finne inspirasjon og produkter. Dette gjør at kundene også forventer en stadig mer skreddersydd kommunikasjon.
59 prosent av respondentene i undersøkelsen svarte at skreddersydd dialog basert på tidligere kontakt, er særdeles viktig når de handler.
- Ved julehandelen i fjor ble det anslått at 35 prosent av all omsetning var drevet av en kjøpsanbefaling via AI. Det er 25 prosent mer enn året før. Det er kun startskuddet, sier Lars Grønkjær.