Det viser en undersøkelse gjort av Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) blant nordiske kjøpesenter, presentert av Oslo Handelsstands Forening.
Kjøpesentrene tror hjemmeelektronikk kommer til å vokse mest, men også klær og sko, samt musikk og media rangeres høyt over varegrupper som vil vokse raskest på internett.
Kjøpesenterbransjen tror imidlertid at de vil fortsette å ta markedsandeler årene fremover. Ikke fra nettbutikkene, men fra butikker i bykjernen og omkringliggende handel.
På spørsmål om hva senterledelsen bør gjøre for å tiltrekke seg flerkanalforbrukeren, er svaret at sentrene bør samordne butikkers nettsalg og ordne med vareutlevering i kjøpesentrene. I tillegg anbefaler respondentene et bredt utvalg av butikker, attraktive butikkonsepter, mer servering, økt trivsel og gratis parkering.
Undersøkelsen trekker også frem noen stikkord om morgendagens kjøpesenter:
- Flerkanalstrategi
- Møteplass og opplevelser
- Bredt utvalg og unike konsept
- Showrooms og varelevering
- Servering og offentlige tjenester
- Nettside og sosiale medier
- Parkering og nærmiljø