Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Trosser netthandelen - fortsetter veksten

Ole Martin N. Evensmo

Kjøpesentrene i Olav Thon Gruppen hadde en vekst på 7,2 prosent i desember mot samme periode i fjor. Også for året som helhet gikk det meget bra.

ANNONSE

Kjøpesentrene i Olav Thon Gruppen omsatte for 8,14 milliarder kroner i desember i fjor i Norge, ifølge en melding fra Thon Gruppen. Det tilsvarer en vekst på 7,2 prosent fra omsetningen på 7,59 milliarder i samme måned året før.

Totalt omsatte Thon Gruppens kjøpesenter i Norge for 58,731 milliarder kroner i 2014, hvilket er en økning på 4,6 prosent fra året før. Korrigert for utvidelser, anslås økningen på sammenlignbare arealer å være ca 3,8%. Olav Thon Gruppen inklusive datterselskapet Amfi Drift AS eier eller forvaltet ved årsskiftet 94 kjøpesentre i Norge. Konsernet drev i 2014 7 av de 10 største kjøpesentrene i Norge og har ellers 12 av de 20 største. Tallene fra Thon Gruppen gir dermed en god pekepinn på status for norske kjøpesenter.

Sandvika til topps, men frykter nettkonkurransen

Ikke overraskende var det Sandvika Storsenter som bidro med mest omsetning.

– Helt nøyaktig omsatte vi for 3 244 millioner kroner, altså godt over 3,2 milliarder, sier Storsenterets direktør Kathrine Ingerø til Budstikka.

Omsetningsmessig betyr det at Sandvika Storsenter økte med to prosent i forhold til 2013. Senterdirektøren er fornøyd med veksten, men innrømmer at konkurransen begynner å bli hard - også på grunn av forbrukernes stadig mer digitale handlevaner.

– Vi er fornøyd med dette, ikke minst i lys av mer rufsete økonomi i Norge, der flere mistet jobben blant annet innenfor oljeservice lokalt. Det er større usikkerhet. Konkurransen fra nasjonal og internasjonal netthandel er tøff, og vi har aldri hatt tøffere lokal konkurranse i form av nyetableringer, sier Ingerø.

Lokalt har Sandvika Storsenter som ligger en kort kjøretur utenfor Oslo, nå fått lokal konkurranse fra kjøpesentrene på Bekkestua og Fornebu, og det ombygde senteret på Rykkinn.

- Viktigere enn før å gi kunden en god handleopplevelse

Hvorvidt veksten vil fortsette i 2015, er Ingerø usikker på, men hun forteller at senteret har planene klare.

– Med all konkurranse blir det enda viktigere enn før å gi kunden en god handleopplevelse - både fysisk og mentalt. Fysisk kommer vi til å i kommer til å pusse opp senterets fellesarealer inne, og vil også ruste opp utearealene. Videre legger vi svært stor vekt på service.

På plassen bak målt i omsetning kom Lagunen i Bergen med en omsetning på 3,083 milliarder kroner. På plassene etter fulgte Strømmen Storsenter, Amfi Moa, Kvadrat og Sørlandssenteret, alle eid eller forvaltet av Thon Gruppen.

(Foto: Thon Gruppen)

Del artikkel: