ANNONSE

- Trustpilot villeder forbrukerne

Ole Martin N. Evensmo

Nettbutikker som betaler til Trustpilot får en langt bedre score enn de som ikke betaler. Dermed blir forbrukerne ført bak lyset, hevder dansk nettekspert.

ANNONSE

For de som ikke kjenner til Trustpilot, så er det en løsning der forbrukerne kan skrive en anmeldelse og gi virksomheten fra en til fem stjerner basert på sine faktiske kjøpsopplevelser. Basert på disse vurderingene, regner Trustpilot ut en gjennomsnitt score på en skala fra 1 til 10 som blir tilgjengelig på Trustpilot sine nettsider og i den aktuelle nettbutikken.

Siden oppstarten i Danmark i 2007 har Trustpilot blitt ledende i Europa innen brukeranmeldelser. Trustpilot er langt mindre utbredt i Norge enn i Danmark, men Trustpilot-symbolet dukker opp jevnlig også i Norge.

Problemet er med Trustpilots score er at man gir forbrukerne en følelse av at det er en objektiv vurdering av selskapene, men det er det ikke. Det mener i alle fall Peter Grønne som er partner i nettbyåret Dwarf. Han viser til to undersøkelser:

  • En undersøkelse Dwarf selv har gjort blant de 50 mest populære nettbutikkene i Danmark, viser at blant selskapene som ikke betaler til Trustpilot, er gjennomsnittlig score 5,8, mens selskaper har valgt den betalte versjonen har en snittscore på 8,6.
  • FeedbackHunter har sett på hva som skjer med firmaene score før og etter de blir betalende kunder hos Trustpilot. Det viste seg at for eksempel Elkjøps danske søsterkjede, Elgiganten, raskt gikk fra en score på 6,0 til 8,5.

Peter Grønne hevder overfor DR sitt forbrukerprogram Kontant at Trustpilot utnytter psykologien bak brukeranmeldelser og det faktum at det typisk er sure kunder som uoppfordret skriver anmeldelser, mens de tilfredse kundene ofte må hjelpes litt i gang. Det er her Trustpilts betalte versjon kommer inn i bildet, med løsninger for kundeoppfølging. Trustpilot avviser kritikken i en større redegjørelse på sine nettsider.

Del artikkel: