I dag lanserte den internasjonale betalingsleverandøren arvato Financial Solutions sin merkevare AfterPay i hele Norden. Selskapet eies av det tyske gigantselskapet Bertelsmann SE & Co.
Merkevaren AfterPay erstatter PayByBill som i dag benyttes av norske nettbutikker som Stormberg, Flust, Deal, Princess og Polarn O. Pyret.
PayByBill ble en del av arvato etter at tyskerne kjøpte opp Gothia i 2013, mens AfterPay ble en del av arvato året etter. Nå innlemmes altså PayByBill i merkevaren AfterPay.
Endringen er en del av en storoffensiv som skal sikre det tyske selskapet en tydeligere posisjon i et stadig tøffere betalingsmarked. I Norden er merkevarenavnet AfterPay nytt, men i Nederland er allerede AfterPay markedsleder innen betaling på nett.
Tjenesten AfterPay likner utvilsomt på for eksempel svenske Klarna. I likhet med sin svenske konkurrent, lar AfterPay forbrukerne logge inn på nett for å få en oversikt over kjøpene sine fra butikker som tilbyr AfterPay. Forbrukerne kan også velge den betalingsmetoden som passer dem best, enten det er kredittkort, faktura eller avbetalingsordninger.
– Kombinasjonen av fakturabetaling og fordelene ved kortbetaling, integrasjonen av nettbaserte og tradisjonelle kanaler, samt at dette er en høyst internasjonal løsning, gir forhandlerne en fremtidssikker betalingsmetode i kampen om kundenes oppmerksomhet og gunst i tiden fremover, sier Jan Altersten, CEO i arvato Norden.
Foruten arvato består Bertelsmannkonsernet av fem andre forretningsområder: RTL Group (TV-selskap), Gruner + Jahr (tidskriftsforlag), Bertelsmann Music Group (BMG), Random House (bokforlag) og Direct Group (musikk- og bokklubb).
(Foto:Â Bertelsmann)