Douglas er med sine 23 000 ansatte, 1700 butikker fordelt på 19 europeiske land og en omsetning på nærmere 30 milliarder kroner, Europas største kosmetikk-kjede. Nå satser tyskerne i Norge med det som skal være «fremtidens handleløsning». Det er ikke tilfeldig at de velger det norske markedet når de lanserer sitt nye omnichannel-konsept.
- Tyskerne kommer til å følge nøye med på dette prosjektet. Nordmenn er kjøpesterke og elsker å ta i bruk ny teknologi. Det er grunnen til at Norge er valgt som testmarked for utvikling av fremtidens handelsløsninger, sier Thor Hauge som leder den tyske satsning i Norge til E24.
Samspill mellom kanaler
Douglas planlegger to etasjers butikk i Bogstadveien i Oslo med kosmetikkprodukter. I den fysiske butikken vil Douglas ha trådløse kasser, hvor de ansatte går rundt i lokalet med en mobil betalingsterminal, ikke ulikt opplevelsen man får om man handler hos Apple. I tillegg blir det selvsagt nettbutikk. De tekniske løsningene skal blant annet gjøre det mulig å gjenkjenne kundenes preferanser, ved å tilby å lagre historikk over tidligere kjøp, uansett om man handler på nett eller i butikk.
Målet er å få kanalene til å spille på lag med hverandre.
- Vi skal ikke være «pushy». Det skal være helt greit å gå hjem for å handle produkter derifra, sier Ole Johan Lindøe som er markedsdirektør for den store satsingen.
Butikken i Bogstadveien åpner 1. november, og vil være ferdigutviklet våren 2015.
- Sephora etablerer seg snart i Norge
Kosmetikkleverandørenes landsforening (KLF) anslår at det norske kosmetikkmarkedet er cirka 10 milliarder kroner. Tallet baserer seg på KLFs interne nettosalgsstatistikk, supplert med faktiske og estimerte opplysninger om det øvrige marked - det vil si det salg som går utenom KLFs medlemsfirmaer samt justering for indekser fra handelen. Tax free-salg er ikke medtatt. Kosmetiske produkter omfatter hudpleie, solbeskyttelse, hårprodukter, makeup/sminke, parfyme og hygieneprodukter.
Mari Hektoen som er motedirektør i Søylen eiendom sier til Dagens Næringsliv at flere utenlandske aktører trolig vil etablere seg i Norge.
– Markedet for kosmetikk i Norge har stort vekstpotensial, noe de internasjonale aktørene har fått med seg. Jeg tror ikke det vil ta så mange år før Sephora, erkekonkurrenten til Douglas, etablerer seg i Norge. Den store utfordringen er å tilby lokaler som egner seg til store konseptbutikker.
I slutten av november åpner for øvrig svenske Kicks-kjeden en ny stor butikk på varehuset Steen & Strøm i Oslo. Den store kjeden vil i likhet med Douglas satse på en mer opplevelsesrettet strategi og et bredere produktutvalg enn det man ser i tradisjonelle parfymerier.
(Foto: Douglas)