At enkelte dager er bedre for handelsstanden enn andre, er noe som har gledet og frustrert norske kjøpmenn i alle tider. Selskapet Servicemail Nordic har analysert salget i norske nettbutikker og sett nærmere på hvilke salgsdager som er best og verst og delt sine funn med Netthandel.no.
Selskapet har analysert nærmere 1,2 million ordre gjennomført første halvår 2014 i et hundretalls store og mellomstore nettbutikker som inngår i deres kundeportefølje. Total omsetning er i underkant av 2 milliarder kroner.
Tallene viser at antall ordre fordeler seg jevnt utover uken, med unntak av fredag og lørdag som er vesentlig dårligere.
Servicemail som står bak undersøkelsen jobber med å hente tilbake kunder som forlater handlekurvene sine uten å fullføre kjøpet. De har derfor også god oversikt over når kundene forlater handlekurvene. Som vi ser av tallene er lørdag derimot overrepresentert om man ser på når kundene forlater handlekurvene.
Fullførte ordre vs forlatte handlekurver