ANNONSE

Utfordrer en konservativ bransje med produkter som har vært forbeholdt det proffe markedet

Utfordrer en konservativ bransje med produkter som har vært forbeholdt det proffe markedet
Elektroimportørens daglige leder Andreas Niss var tidligere Norgessjef i Elkjøp. Han har i de siste årene bygget opp Elektroimportørens fysiske butikknett og nettbutikk og følger en trend hvor grossistleddet hoppes over.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Magnus Hjelle

I løpet av to år håper Elektroimportøren å passere milliarden i omsetning med sin kombinasjon av netthandel og butikk. Kjeden har i dag 14 butikker. Planen er 30 butikker i Norge i løpet av 2021.

ANNONSE

Elektroimportøren omsatte i 2017 for 594 millioner, hvor 137 millioner kroner kom fra netthandelen. Resultatet har også hatt en god utvikling og har gått fra 26 til 70 millioner kroner fra 2013 frem til i fjor. 

I 2014 tok oppkjøpsfondet Herkules over selskapet som da hadde kun en butikk. Niss ble overtalt til å forlate en av landets ledende elektronikkjeder for å starte noe helt nytt.

- Jeg fortalte ham at dette kan bli din historie, å bygge opp Elektroimportøren fra bunnen sammen med oss. Det er en omfattende reise jeg tror han hadde lyst å være med på, sa administrerende partner i Herkules, Sverre Flåskjær til E24.

Produktene som selges har tidligere i stor grad vært forbeholdt det proffe markedet. Det selges blant annet produkter til belysning, varme og ventilasjon, kabler og ledninger, brytere, festemateriell og installasjonstilbehør. I dag selges en stor del av elektromateriell bare gjennom grossister. Dette kommer både proffer og andre til gode som gjerne ønsker å se på produktene før de kjøper.

- Markedet er på 30 milliarder kroner i året, så vi er fremdeles en liten spiller. Totalt har vi nok 2,5 prosent markedsandel i dag, fortsetter Flåskjær.

Med lokale utsalgssteder kan produkter hentes raskt ved behov og mange kunder har behov for veiledning på de avanserte produktene som selges. 

Den samme tendensen har man sett i rørleggermarkedet. 

Til E24 forteller daglig leder Andreas Niss at de utfordrer en konservativ og lukket bransje med et konsept som de i starten ikke var helt sikker på ville fungere andre steder enn fra Alnabru, men de hadde en teori. Etter å ha åpnet to testbutikker i 2015 har de hatt høy etableringstakt og er nå oppe i fjorten butikker.

Del artikkel: