Elektroimportøren omsatte i 2017 for 594 millioner, hvor 137 millioner kroner kom fra netthandelen. Resultatet har ogsĂ¥ hatt en god utvikling og har gĂ¥tt fra 26 til 70 millioner kroner fra 2013 frem til i fjor.Â
I 2014 tok oppkjøpsfondet Herkules over selskapet som da hadde kun en butikk. Niss ble overtalt til Ă¥ forlate en av landets ledende elektronikkjeder for Ă¥ starte noe helt nytt.
- Jeg fortalte ham at dette kan bli din historie, Ă¥ bygge opp Elektroimportøren fra bunnen sammen med oss. Det er en omfattende reise jeg tror han hadde lyst Ă¥ være med pĂ¥, sa administrerende partner i Herkules, Sverre FlĂ¥skjær til E24.
Produktene som selges har tidligere i stor grad vært forbeholdt det proffe markedet. Det selges blant annet produkter til belysning, varme og ventilasjon, kabler og ledninger, brytere, festemateriell og installasjonstilbehør. I dag selges en stor del av elektromateriell bare gjennom grossister. Dette kommer bĂ¥de proffer og andre til gode som gjerne ønsker Ă¥ se pĂ¥ produktene før de kjøper.
- Markedet er pĂ¥ 30 milliarder kroner i Ă¥ret, sĂ¥ vi er fremdeles en liten spiller. Totalt har vi nok 2,5 prosent markedsandel i dag, fortsetter FlĂ¥skjær.
Med lokale utsalgssteder kan produkter hentes raskt ved behov og mange kunder har behov for veiledning pĂ¥ de avanserte produktene som selges.Â
Den samme tendensen har man sett i rørleggermarkedet.Â
Til E24 forteller daglig leder Andreas Niss at de utfordrer en konservativ og lukket bransje med et konsept som de i starten ikke var helt sikker pĂ¥ ville fungere andre steder enn fra Alnabru, men de hadde en teori. Etter Ă¥ ha Ă¥pnet to testbutikker i 2015 har de hatt høy etableringstakt og er nĂ¥ oppe i fjorten butikker.