– Det er en dramatisk utvikling. Varehandelen lider under svak krone, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i NHO Handel til Dagens Næringsliv.
Dersom en nettbutikk bestiller varer fra utlandet i dag, med levering frem i tid, kan prisen pĂ¥ varen bli betraktelig høyere for importøren dersom kronen svekker seg fra den dagen man bestiller varen frem til betalingsdato. Dette kan naturligvis ogsĂ¥ gĂ¥ til nettbutikkens fordel, men denne høsten har det altsĂ¥ gĂ¥tt feil vei. I løpet av høsten er varer som er kjøpt inn i euro, blitt fem prosent dyrere.
– Varehandelen kjøper det meste i utlandet, og pĂ¥ et tidspunkt mĂ¥ det tas ut i økte priser. Men den skarpe konkurransen gjør det vanskelig for mange, sier Næss.
Store bedrifter har ofte sikret seg mot valutaÂsvingninger og er dermed mindre utsatt, mens smĂ¥ og mellomstore bedrifter ikke har de samme ressursene og fĂ¥r store utslag nĂ¥r kronen svekkes mot for eksempel euro eller dollar. NĂ¥r kronekursen svekkes slik den har gjort denne høsten, er det godt nytt for bedrifter som produserer i Norge og sender varene ut av landet. Typisk bransjer er fiske, olje, møbler og den delen av reiselivsbransjen som tar imot turister i Norge. De som derimot fĂ¥r problemer er detaljhandelen (bĂ¥de grossister og butikkleddet) og den delen av reiselivsbransjen som sender turister ut av Norge.
Trøsten for norske netthandlere er at svekket kronekurs ogsĂ¥ pĂ¥virker norske forbrukere som dermed fĂ¥r mindre for pengene nĂ¥r de handler utenlands. La oss se pĂ¥Â endringen i valutakursen fra 29. august og frem til 5. november:
- US dollar + 11,2 %
- Euro + 5,2 %
- Britiske pund + 6,7 %
- Kinesiske Yuan + 11,7 %
(Foto: Yay micro)