Kappahl og administrerende direktør Danny Feltmann har oppskriften klar for hvordan de skal bli enda bedre og komme seg opp av det økonomiske hullet de har falt ned i.
Sliter litt
De er langt fra de eneste klesaktørene som sliter litt om dagen. H&M er i inne i sin dårligste periode på mange år, og enkelte drevne aktører som blant annet Boomerang har måttet melde oppbud.
Omsetningsøkning per kvadratmeter butikkflate, ombygging, omplassering eller stenging av ulønnsomme butikker er noe av det Feltmann mener er nødvendig å gjøre for å få kjeden tilbake på skinnene igjen.
Vi kan bygge om og ta bort kvadratmeter i de eksisterende butikkene, og omplassere eller stenge butikker i områder der vi er ulønnsomme, overetablerte eller feilplasserte fordi kundestrømmen har flyttet på seg
Danny Feltmann
I sitt brutte regnskapsår opplevde kjeden fallende omsetning og overskudd i første kvartal. De er også avmålt til hva andre kvartal vil kunne by på. Men når våren kommer har Feltmann tro på en ny giv med nye sesongvarer.
Bedre butikker og digital satsing
Derfor jobbes det nå intensivt med å utvikle det digitale tilbudet og gjøre de fysiske butikkene bedre rustet for tiden som kommer, skriver Market.
Danny Feltmann. Foto: Jesper Orrbeck/Kappahl/pressebilde
Ett mål er å øke omsetningen med 30 prosent per kvadratmeter butikk innen 2019. 12 butikker er allerede oppgradert med et langst større digitalt preg.
Flere butikker vil krympes. I dag er Kappahl-butikkene mellom 500 til 1400 kvadratmeter.
Standardbutikken vil etter hvert lande på 750 kvadratmeter.
- Vi kan bygge om og ta bort kvadratmeter i de eksisterende butikkene, og omplassere eller stenge butikker i områder der vi er ulønnsomme, overetablerte eller feilplasserte fordi kundestrømmen har flyttet på seg, sier Feltmann.
Han tror antall butikker om noen år vil være det samme som i dag, men at butikkmassen kommer til å utgjøre færre kvadratmeter.
Bedre digitalt sammenskrudd
Kjeden er også godt i gang med en mer digital handelshverdag.
Klikk og hent er etablert sammen med blant annet Klarna-betaling i butikk og konseptet «Shop online in store».
I løpet av oktober og desember i fjor ble det gjennomført 7000 nettbestillinger av de butikkansatte for å hjelpe kundene med å få fatt i det de ville ha, som ikke butikken hadde inne akkurat da.
Feltmann legger også til at den digitale utviklingen skal være til inspirasjon for kundene.
Han er på ingen som helst måte fremmed for tanken om «smart mirrors» og «smart dressing rooms» i butikkene.