Tekstil-brødrene Joakim, Petter og Marius Varner åpner enda en butikkjede.
Trioen er kjent som opphavsmennene til kjente og kjære kjeder som blant annet Dressmann, Cubus, Bik Bok, Carlings og Urban. Nå ruller de ut et nytt konsept - hovedsaklig rettet mot kvinner - med kjeden Days Like This.
Administrerende direktør Johan Jakobsson, e-commerce manager Stine Roald og nettbutikksjef Wanja Sande Rabben har travle dager før åpning litt senere denne måneden.
Jakobsson har likevel funnet tid og rom til en liten prat med Netthandel.no.
Store smil og fin stil
- Hvem er butikkene rettet mot, og hva vil skille dette konseptet fra de andre kjedene?
- Days Like This er en helt ny kjede for kvinner skapt av kvinner. Vi tror på norsk mote sammen med en velkledd og moderne stil med fokus på fine kvaliteter og passformer som passer kvinner. Vårt konsept i både fysisk og digital form skal være et pusterom som byr på store smil og fin stil, sier Jakobsson.
Han forteller videre at kvinner er deres største inspirasjonskilde. Han ønsker å kunne tilby noe mer til kvinner - ikke bare jenter.
- Vi mener at det finnes et stort utvalg for jenter i markedet, men færre for kvinner. Det er det hullet vi ønsker å tette, sier Jakobsson.
14 april åpnes dørene i 11 butikker på vidt gap i Stavanger, Trondheim, Bergen, Tromsø, Ålesund, Kongsberg, Sarpsborg, Hamar, Lørenskog og Sandvika.
Inspirasjon på nett
Kun kort tid etter butikkåpningen åpnes de digitale dørene til kjedens nye nettbutikk.
- Der har vi lagt vekt på gjøre det så enkelt og inspirerende som mulig. Vi har tatt bilder av alle våre klær på modeller fra flere vinkler for å gjøre det enkelt å danne seg en oppfatning om klærne når man ikke har anledning å ta i de fysisk. I tillegg ønsker vi å inspirere med tips og råd til hvordan du forholder deg til de store trendene i motebildet, forteller Jakobsson.
- Har Varner-Gruppen flere konsepter på trappene?
- Det skjer alltid noe spennende i Varner, svarer han hemmelighetsfullt.
Big business
2015-tallene for Varner-Gruppen er ikke tilgjengelige, men 2014-tallene levner liten tvil om at det er store penger i omløp.
Selskapet, som har hovedkontor på Slependen i Asker, hadde i 2014 driftsinntekter på nesten 10, 5 milliarder kroner, med et resultat før skatt på drøyt 1, 2 milliarder kroner.
Totalt hadde Varner-brødrene ansvaret for 10 180 ansatte og 1436 butikker i 2014.
(Foto: Bjørn Skomakerstuen/Netthandel.no)