Sjeføkonom Lars Haartveit i Virke nedjusterer årets vekstprognoser, og tror særlig bransjene sport, klær - og sko især - får seg et lite skudd for baugen når året er omme.
Vinteren som aldri skikkelig kom
En lite vintrete vinter gjorde at sporstbransjen solgte mindre enn ventet av blant annet ski og skøyter. Første kvartal falt bransjeomsetningen med totalt 6,3 prosent. Noe av det tapte er tatt igjen, men fortsatt ligger bransjen på minussiden.
- Når varene i butikkhyllene ikke passer til været, er det ikke lett å få solgt det du skal, sier Haartveit til Finansavisen.
I september i fjor anslo Virke at veksten innen sportsbransjen ville øke med seks prosent i år.
En ruskete vinter, økt priskonkurranse, flere stormarkeder og en stadig økende netthandel gjør sitt til at de spår verdiveksten til to prosent.
Vintermangelen rammer flere bransjer
Mangelen på en skikkelig vinter får også ringvirkninger for bransjene klær og sko, tror Virke.
I september i fjor ble det forventet en vekst på tre prosent i klesbransjen. Dette tallet er nedjusert til en forventet vekst på 1,3 prosent.
Men verst tror likevel Virke det vil gå utover skobransjen. Lenge lå det an til en vekst på tre prosent etter en lengere periode nede i sumpa.
Men den forventede gleden varte ikke lenge.
Nå forventes det ingen vekst i det hele tatt for den norske skobransjen.
Ikke alle sliter
Den enes død, den andres brød, sies det.
Byggevare, elektro og lavpris-segmentet går lysere tider i møte, skal vi tro Haartveit og Virke.
Kjeder som Biltema, Clas Ohlson og Jula lever i beste velgående, og forevntes å få en vekst i år på seks prosent. Dette bransje-segmentet omsatte for 13 milliarder kroner i fjor.
Byggevarebransjen er av Virke tidligere i år omtalt som en av vinnerne i detaljhandelen i 2016. Kun to av de åtte største aktørene i byggevarebransjen opplevde omsetningsnedgang i fjor.
STERK VEKST: Kjeden som har hovedlager og administrasjon på Lillehammer opplevde en vekst på 22,8 prosent i 2016. Foto: Gausdal Landhandleri
I elektrobransjen forventes det en handelsvekst på fem prosent.
Powers ankomst og bra DAB-salg er ifølge Haartveit vekstdrivende i denne bransjen.