Tidligere i år lanserte Forbrukerombudet en veiledning for brukeromtaler i markedsføring: 14 råd som holder deg på rett side av loven. Nå varsler de en tøffere linje mot landets nettbutikker.
Forbrukerombudet er opptatt av at brukeromtalene skrives av faktiske forbrukere. Næringsdrivende kan ikke skrive omtalene selv eller betale andre for å skrive dem. Det er heller ikke lov å slette negative omtaler, kun fordi de er negative, eller ordne systemet for innsamling slik at kun positive omtaler slipper inn, påpeker Forbrukerombudet i en pressemelding.
Nå ber de om hjelp med å finne frem til synderne.
– Dersom vi avdekker juks med brukeromtaler har vi myndighet til å forby markedsføringen og ilegge sanksjoner. Vi ønsker derfor tips fra forbrukere som har opplevelser med brukeromtaler som vi bør vite om, sier forbrukerombud Gry Nergård.
De ber om at tips sendes til brukeromtaler@forbrukerombudet.no.