ANNONSE

Velsmurt kanalsamspill selger glidekremer og sexleketøy i stort monn

Velsmurt kanalsamspill selger glidekremer og sexleketøy i stort monn
SPILLER HVERANDRE GODE: Kjededirektør Bente Helstad (t.v.) og nettbutikksjef Stina Meyer spiller hverandre gode. I fjor omsatte Kondomeriet AS for 95 millioner kroner.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

Ukentlige møter mellom nettbutikken og de fysiske butikkene sikrer Kondomeriet en rød tråd gjennom alt de foretar seg for å bli større og bedre - uavhengig av kanal.

ANNONSE

Det startet med en butikk på Galleri Oslo i 1989. I dag, 28 senere, er den ene butikken blitt til 10 (fem egeneide, fem franchise) - samt at en egen nettbutikk så dagens lys i 1999.

I 2015 satt de igjen med 7,1 millioner kroner etter å ha solgt dildoer, glidemidler og ulike sexleketøy for 89 millioner kroner.

I fjor omsatte Kondomeriet AS for totalt 95 millioner kroner - hvorav nettbutikken sto for 38 millioner kroner.

De fem franchise-butikkene er ikke med i totalen.

Rundt 40 prosent av omsetningen skjer i nettbutikken.

- Det ligger vel litt i våre produkters natur. Mange føler seg kanskje mer komfortable på nett, sier Stina Meyer, digitalansvarlig og nettbutikksjef, til Retailhandel.com.

Sammen med kjededirektør Bente Helstad møter hun Retailhandel.com i Kondomeriets butikk som ligger godt plassert i Oslos paradegate; Karl Johan.

Staker ut kursen

Hver eneste uke møtes de to og andre i ledelsen for å finne ut av hva som må gjøres for hele tiden å være på tå hev og forsvare sin markedsledende posisjon i Norge - enten det er snakk om fysiske butikker, nettbutikk eller sosiale medier.

- Slik sikrer vi en rød tråd i alt vi gjør i alle salgskanaler og flater, og at alle involverte vet hva som er fokus akkurat nå og fremover - både i butikk og på nett, sier Helstad, som eier 10 prosent av selskapet.

Hovedeier er nederlandske Consipio Holding som sitter på 80 prosent av aksjene.


SJEFEN: Bente Helstad foran en av de fem butikkene hun har det øverste ansvaret for.

SJEFEN: Bente Helstad foran en av de fem butikkene hun har det øverste ansvaret for.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Ifølge Helstad og Meyer har de en merkevarekjennskap på 94 prosent i Norge - noe de naturlig nok er stolte av.

- Nettbutikken står for ca 40 prosent  av selskapets omsetning, så det er en viktig kanal for oss. Med dagens utvikling for handel på nett blir det ikke mindre viktig i årene fremover. Vi ønsker å være best på nett og best i butikk og spør oss selv hele tiden; hva kan vi gjøre for å bli bedre? spør duoen.

For nettbutikken betyr det kontinuerlig optimalisering og ikke minst utvikling.

- Mobil er et område vi, som så mange andre, ser et stort forbedrings- og utviklingspotensiale i. Vi forsøker så godt vi kan å følge med på hva som skjer i e-netthandelsmarkedet, og har gode leverandører som både hjelper oss med det - og ikke minst implementering av nye teksniske løsninger når det er aktuelt. Et eksempel på det siste er at vi faktisk implementerte Vipps rett etter Expert og Elkjøp - i god tid til julehandelen i fjor, forteller Meyer.

Vanskelig på Facebook

Kondomeriet har ikke lov til å annonsere eller fremme innlegg på Facebook, og jobber hardt for å skape digitalt innhold som er relevant for følgerne. Det å ikke ha Facebook med på laget er selvsagt en hemsko som vanskeliggjør oppgaven med å bli sett. Det får dem til å tenke litt annerledes og alternativt.

- Vi må konstant tenke nytt, og et eksempel på resultatet av dette var vår virale video «Vibrator GO», som fikk hele 1,1 millioner organiske visninger i løpet av en uke i fjor sommer, sier Meyer, før Helstad skyter inn følgende:

- Vi ønsker å være der folk er, og er derfor svært aktiv på sosiale medier. Her jobber vi kontinuerlig for å skape innhold som kundene er interessert i. Gjennom blogg, Facebook (når mulig), Snapchat, YouTube, Twitter og Instagram jobber vi for å senke terskelen for bruk av sexleketøy, og samtidig skape innhold som følgerne våre ønsker å se og lese, forteller Helstad.

Kondomeriets egen blogg er en av Norges største firmablogger.

Her finner man alt fra lettbeinte saker om hvilke sexstillinger som er de mest populære, til intervjuer med Gynkreftforeningen.


SENSUR: Facebook gir Kondomeriet relativt lite spillerom. De har blant annet ikke lov til å annonsere for produktene sine.

SENSUR: Facebook gir Kondomeriet relativt lite spillerom. De har blant annet ikke lov til å annonsere for produktene sine.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Egen sexolog svarer på det meste

Best mulig kundeservice i alle kanaler er et uttalt mål for Kondomriet. Det har blant annet medført at de har en egen sexolog som svarer på spørsmål fra kundene.

Det må kunne kalles en ny tilnæring til god kundeservice.

- Hvordan gjør nettbutikken de fysiske butikkene bedre - og vice versa?

- Mange av våre kunder ønsker å orientere seg i butikken og få råd og tips fra våre ansatte før de bestemmer seg for hva de ønsker. Før de kanskje bestiller varen hjemmefra senere. Tilsvarende ser vi også at mange som kommer inn i butikkene har sett seg ut produkter i nettbutikken de ønsker å vite mer om, for så å handle i butikken. På denne måten gjør butikkene nettbutikken bedre - og omvendt, forklarer de to.

- Uavhengig av kanaler; hva er den største utfordringen for dere i 2017?

- Markedet er i stadig endring, og den største utfordringen for oss er å ligge i forkant av utviklingen, og å ha de beste løsningen for kundene. Den nye generasjonen av kunder har andre handlemønstre, og stiller høyere krav. Vi må være der kunden er - når de ønsker å handle. Samtidig som vi ønsker å nå nye kunder, må vi heller ikke glemme å pleie eksisterende kundeforhold, og sørge for at kundene kommer tilbake, svarer Helstad og Meyer.

Femti nyanser av grått

For et par år siden gikk verden delvis av hengselene i forbindelse med at «Fifty Shades of Grey» kom i bok- og filmformat. Brått var et nytt tabu-belagt emne - bondage - blitt mer allment akseptert og litt mer stuerent.

Det at verden hungret etter effektene som ble omtalt og brukt i filmen og bøkene gjorde at Kondomeriet fikk fart på salget.

Omsetningsøkningen skjøt ifølge de to damene i taket med 208 prosent.


GRÅTT ER GODT: Kondomeriet opplevde en salgsøkning på 208 prosent da «Fifty Shades of Grey» tok verden med storm i 2015.

GRÅTT ER GODT: Kondomeriet opplevde en salgsøkning på 208 prosent da «Fifty Shades of Grey» tok verden med storm i 2015.
Foto: Universal/pressebilde

Nå, i februar, er det duket for en ny runde med gråsensuelle nyanser. Og forhåpentligvis noen nye kunder.

- Så da gjenstår det å se om vi får en tilsvarende effekt denne gangen, da, sier Meyer avslutningsvis.

Kondomeriet AS

  • Første butikk åpnet i 1989
  • Består av 10 butikker (fem egeneide og fem franchise)
  • Omsetning 2015: 89 millioner kroner
  • Omsetning 2016: 95 millioner kroner - hvorav nettbutikken sto for 38 millioner kroner
  • Antall ansatte: 50 (franchisebutikkene er ikke med i totalen)
  • Hovedeier er nederlandske Consipio Holding (80 prosent)

(Kilde: Kondomeriet AS)

Del artikkel: