Kundeservice og opplæring av ansatte i butikk har de siste årene tilsynelatende vært et nedprioritert område i elektronikkbransjen i kampen mot prisaggressive nettbutikker. Nå er situasjonen i ferd med å endre seg.
Elektronikkjeden Lefdal har i samarbeid med analyseselskapet YouGov gjennomført en undersøkelse blant norske forbrukere for å se hvordan de opplever dagens tekniske utvikling der «internet of things» nå er i ferd med å få sitt gjennombrudd.
Undersøkelsen viser at hele 37 % av de spurte har elektroniske produkter hjemme som de ikke vet hvordan fungerer. Undersøkelsen viser at folk sliter mest med smart-tv og deretter mobiltelefon, datamaskin og kamera.
Bransjens svar på den elektroniske utviklingen er å bedre mulighetene for å få tilstrekkelig hjelp.
– Kundeservice mottar henvendelser om produkter med feil. Et økende antall av disse viser seg egentlig å skyldes at kunden ikke har forstått hvordan produktet skal installeres eller hvordan det virker, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp Nordic som eier Lefdal. Kjeden implementerer derfor nå helpdesk i sine butikker, der kunden kan få pc-en, mobilen eller tv-en ferdig installert og klar til bruk mot et gebyr.
Jan Adelsten Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen, bekrefter utviklingen.
– Vi ser at butikkjedene satser mer på opplæring av sine ansatte, rett og slett fordi det er større behov for det. Produktene er blitt mye mer kompliserte, og verre skal det bli.
Røsholm kjøpte selv nylig en vaskemaskin med internett og lurte på hva han skulle med det.
– Så oppdaget jeg at jeg kan fjernstarte og fjernstoppe maskinen med telefonen. Og teknikeren kan diagnostisere feil før han kommer. Utviklingen er komplisert, men til forbrukernes beste, sier Røsholm.
(Foto: Daniel Tengs, Lefdal)