(SONGDALEN/VEST-AGDER): Google er kjent for overbudsjettering når de etablerer nye kontorer. Trivselsfaktoren på jobb skal være høy - og gjerne overgå det de ansatte har hjemme hos seg selv - enten det er snakk om kunst på veggene, trimrom eller velfylte kjøleskap.
Men nok om Google.
Trivselskontor
Slik tenkte også Einar Øgrey Brandsdal da han hadde nytt kontor- og lagerbygg i tankene for seg og sine ansatte i Brandsdal Group.
- Det er viktig å trives på jobb. Derfor ble det slik, sier mannen bak det hele, som selv sitter midt i et åpent kontorlandskap for på den måten å fremstå som mindre «farlig» og ikke forbli innelåst og usynlig på et kontor.
- Også får jeg med meg alt som skjer av drodling og idémyldringer. Det er heller ikke feil. Vi er litt Sørlandets svar på Google, sier han og blunker lurt.
Nylig flyttet selskapet og alle dets ansatte inn i et bygg som rommer 14 000 kvadratmeter med lager og kontor.
Kantinen i nybygget på Mjåvann fremstår som lyst, luftig og innbydende. Foto: Bjørn Skomakerstuen
19 000 kvadrat med lager
Alle varer under 35 kilo som skal ut via nettbutikkene Netthandelen, Blivakker, InGarden og Brandsdal of Norway håndteres fra dette bygget.
Alle varer over 35 kilo holder hus i et 5000 kvadratmeter stort lager som ligger et steinkast unna det nye hovedkvarteret.
Cocopanda, Blivakkers utenlandssatsing, håndteres fra Sverige og et lager i Flensburg i Tyskland.
Se flere bilder her:
Alle møterommene preges av hvilke land Brandsdal Group er inne i. Her er det tyske møterommet. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Fra det nye hovedkvarteret kan man se ned på det 5000 kvadratmeter store lageret som rommer alle tunggodsvarene. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Ved disse tre skjermene sitter sjefen sjøl - midt i mylderet som preger det åpne kontorlandskapet. Bamsen til venstre var en gave fra Kristiansand Dyrepark. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Egne rom for de som uforstyrret må ta en viktig telefonsamtale er markert på denne måten. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Her er noen av prisene Brandsdal Group og Einar Øgrey Brandsdal har sikret seg gjennom årenes løp. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Over døren som leder inn til lageret og nettbutikkenes sanne hjerte henger selskapets verdier svart på hvitt. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Tre containere står klare for å fylles med nettvarer. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Brandsdal Group har valgt å ikke automatisere lageret. - Vi har kommet frem til at å drive på den gode, gamle måten er mest hensiktsmessig for oss. Vi har kommet opp med en rekke finurlige løsninger som fungerer for oss. Men vi ligger ikke på latsiden. Årlig bruker vi 10 millioner kroner på utvikling i alle avdelingene. Vi gjør alt selv - enten det er snakk om IT, markedsføring eller logistikk, sier Einar Øgrey Brandsdal. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Sminke og skjønnhetsprodukter er linet opp og klar for henting, pakking og utsendelse. - De ansatte liker å måtte bevege på seg og hente disse egenproduserte vareholderne. Automatisering er mer statisk for de ansatte enn mange tenker på, sier sjefen sjøl. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandelen.no var for snart 20 år siden starten for netteventyret som i dag hovedsaklig drives frem av sminke og skjønnhetsprodukter. I fjor skuffet Blivakker og Cocopanda inn rundt 500 millioner av totalt rundt 700 millioner kroner. - Men vi gir ikke opp Netthandelen.no selv om det har vært et tapssluk de siste årene. Vi skal bare gjøre ting litt annerledes, sier Einar Øgrey Brandsdal. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Pakker pakkes og passerer forbi på løpende bånd. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Her sklir nettbestilte varer pent og pyntelig på plass i lastebilene som skal få dem frem til kundene. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Dette usannsynlig tunge steinbordet fra Kina var noe av det første Einar Øgrey Brandsdal belønnet seg selv med da han begynte å få schwung på nettbusinessen. - Jeg klarer ikke å kvitte meg med det. Jeg syntes det var fint den gang. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Å dømme ut fra fargene er det ingen tvil om at Blivakker spiller en stor rolle i totalen for Brandsdal Group. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Fotballklubben Start betyr mye for Einar. Broren hans Even Øgrey Brandsdal er daglig leder i Kristiansand-klubben som kan være på vei opp i Eliteserien igjen. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Tunggodslageret er på 5000 kvadratmeter. Foto: Bjørn Skomakerstuen