12 europeiske land har vært med i en undersøkelse som er utført av shoppingportalen ShopAlike.
Målet med undersøkelsen har vært å finne ut av hvor lang tid kundene i de ulike landene bruker på å kjøpe ting på nett. Veldig kort fortalt; hvor lang tid det tar fra kunden klikker på et produkt til kjøpsknappen aktiveres.
Godfot på nettet
Når det kommer til skokjøp er Norge i en helt egen liga.
Mens enkelte land bruker mange timer på et skokjøp, er det kun snakk om minutter for de norske kundene.
Snittkunden i de 12 europeiske landene som er med i undersøkelsen; Tsjekkia, Tyskland, Danmark, Spania, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Norge, Polen, Sverige og Slovakia, bruker ifølge tallmaterialet fra ShopAlike 68 minutter på et skokjøp.
Europas treigeste sko-kjøpere på nett finner man i Frankrike. De bruker i gjennomsnitt fire timer mellom produktklikk og utsjekk i kassa. Ja, du leste rett. Fire timer på å kjøpe et par sko!
230 minutter kjappere på avtrekkeren
Hold på hatten, kjære leser.
Der den franske kunden i snitt bruker fire timer, eller 240 minutter, nøler ikke Ola og Kari Nordmann.
10 minutter - eller 230 minutter raskere - er status for norske skokunder på nett.
10 minutter; det er i grunn ganske kjapt, det.
Studien ble gjort i løpet av en 18 måneder lang periode. Mer enn 2000 unike produkter fra drøyt 160 produktkategorier ble analysert.
(Foto: Bjørn Skomakerstuen)