–Vi har sett en voldsom økning siden vi etablerte en ny bookingtjeneste på nettsidene våre i fjor, sier markedssjef for parkering og transport i Avinor, Øystein Høsteland Sundby i en pressemelding.
Både Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø tilbyr nå bookingtjenesten i samarbeid med Europark. Siden den ble introdusert våren 2014, har det vært gjennomført nærmere 100 000 nettbookinger. Dette utgjør nå 10 prosent av kundegruppen innenfor parkeringsmarkedet til Avinor.
-Men i Storbritannia er andelen 80-90 prosent, så vi forventer en betydelig økning i antallet nettbookinger av parkeringsplasser i årene framover, sier Sundby.
Mest populært er det med nettbookinger av parkeringsplass i Stavanger, med Oslo Lufthavn på andreplass.
-Av de som sjekker tilbudet på nettsidene til Avinor, ser vi at 20-30 prosent benytter seg av nettbooking, opplyser Sundby.
-De som bestiller parkering på nett, får 10 prosent avslag i parkeringsprisen. Samtidig sikrer du deg en parkeringsplass. Spesielt i sommermånedene kan dette ellers være utfordrende, forteller Sundby. Rabatten gjelder også for dem som velger de mest terminalnære parkeringsplassene. For denne kundegruppen finnes det ved Oslo Lufthavn et tilbud som kan karakteriseres som «parkeringshusenes 1. klasse».
-Vi kaller dette tilbudet «My Space». Dette er et begrenset område i parkeringshuset hvor du får ditt eget navneskilt på parkeringsplassen. Det koster deg da 100 kroner ekstra per døgn, opplyser Sundby.
I tillegg til det nye bookingsystemet, innførte Avinor i samarbeid med EasyPark, et billettsystem i fjor sommer ved 33 lufthavner hvor Avinor selv er parkeringsoperatør. Det er et system for mobilbetaling som forenkler reisen for passasjerene.
-Med dette systemet kan du også avslutte parkeringsforholdet når du kommer til bilen din etter reise, framfor å betale for mer tid enn du bruker, avslutter Sundby.