ANNONSE

- Vi har det superkult på jobb

- Vi har det superkult på jobb
Netthandel

I 10 år har to barndomskompiser levd av å nettselge og sende karnevalsutstyr og alskens rariteter fra det nedlagte Samvirkelaget på Greåker i Østfold.

ANNONSE

6. juni i år var det 10 år siden barndomskompisene Tommy Eriksen (bildet) og Lars André Hanssen startet nettbutikk sammen.

- Lars André viste allerede som barn at han var den fødte selger. Da vi var små kjøpte han inn lange lakristenger, delte dem i fire og solgte fra en skuff. Selvsagt med en viss fortjeneste, sier Eriksen om makkeren og kompisen sin.

Men lakris har nå blitt byttet ut - via piercinger - til i all hovedsak å dreie seg om karneval, fest, moro og alskens rariteter.

- Slagordet vårt er «Mote og mer på nett», forteller Eriksen, selskapets daglige leder.

Les også: Silje Landevåg: Get Inspired-gründerens fem beste råd til nettsuksess

Fra piercinger til alt

Sommeren 2006 hadde de et større parti med piercinger og startet Piercingbutikken.no, som siden endret navn og karakter til Superkul.no.

Selv om det i dag går mest i kostymer, festartikler og moterelaterte klær og sko, har de ikke gitt slipp på piercinger. De forblir tro mot oppstartsproduktet som ledet dem ut på nettbutikk-galeien.

Og glem sosialt liv, personlige relasjoner og fritid. Det blir firma døgnet rundt en god stund.

Gutta kan slå i bordet med 11 forskjellige varekategorier, som blant annet samlesekken «Tusen ting».

- Det er viktig å ha mange bein å stå på. Går det dårlig med en kategori, holder de andre oss oppe, sier Eriksen til eHandel.com.

Les også: Startet med 40 000 - i fjor omsatte han for 24,5 millioner kroner

Solgte moro for 14,7 millioner

Og butikken går bra. I det tettpakkede lageret på 500 kvadratmeter kan de skilte med mer enn 35 000 forskjellige artikler.

- Hvor mye omsatte dere for i fjor?

-   Nå er ikke årsregnskapet levert ennå, men foreløpige tall viser at vi omsatte for 14,7 millioner kroner, med et resultat på 280 000 kroner, forteller Eriksen.

 


- Da vi fikk inn kostymer ble det ekstra moro å jobbe her, sier Tommy Eriksen. I fjor solgte han og barndomskompisen Lars André Hanssen kostymer og alskens rariteter for 14,7 millioner kroner.

- Da vi fikk inn kostymer ble det ekstra moro å jobbe her, sier Tommy Eriksen. I fjor solgte han og barndomskompisen Lars André Hanssen kostymer og alskens rariteter for 14,7 millioner kroner.

 

Toppåret var i 2012. Da omsatte Eriksen og Hanssen for 22,1 millioner kroner, og satt igjen med 2,4 millioner kroner i resultat før skatt.

- Hva skjedde i 2012?

- Det året solgte vi en uhorvelig mengde med daffedresser. Det gikk voldsomt for seg med de, og det var helt naturlig at vi mistet en del trafikk etter at det ga seg. I tillegg hadde vi noen tekniske utfordringer som ødela veldig for oss. Vi fikk veldig mye trafikk, og det taklet ikke systemene våre så godt. Så vi måtte bytte til et annet datasystem. Og det var ikke lett, sier Eriksen, og peker på at det alltid dukker opp noen uforutsette utfordringer og at ting endrer seg fra dag til dag.

- Dette viser bare hvor fort det går i denne bransjen. Ting er konstant i endring. Men nå er alt på stell og vi er på vei tilbake, humrer han fornøyd.

Les også: Tight nettgjeng med baller

Bygget seg opp uten lån

Gutta har bygd seg opp sakte men sikkert. De eier alt og har ikke noe lån. De har tjent penger før de har brukt penger. Slik har de konsekvent drevet siden oppstarten.

- Du må sørge for at du tjener penger. Uten penger henger ikke ting sammen, sier Eriksen.

Han sier at ingen banker var interessert i å se på dem da de pent ba om starthjelp. Så begge pantsatte husene sine da de begynte i nettbutikk-bransjen.

Kontoret var i spisestuen til Hanssen, og varer ble registrert i stua hans før de endte opp på lager i kjelleren. Pakkebordet den gang bestod av to bukker og en bordplate fra Biltema.

Eriksen sier de har tatt vare på Biltema-bordet som et klenodium fra tidlige dager.

 


På dette lageret på Greåker befinner det seg mye moro i hyllene.

På dette lageret på Greåker befinner det seg mye moro i hyllene.

 

- Med unntak av en regnskapsfører gjorde vi alt selv de første fem årene. Jeg tok meg av den tekniske biten, mens kompisen min tok seg av alt som hadde med varer og salg. På den måten hadde vi god kontroll på ting, og fikk den flyten vi ønsket.

Les også: Kosmetikk-prinsen i Førde

- Uten penger henger ikke ting sammen

- Om du skal dele av dine erfaringer. Hvilke råd vil du gi til unge oppstartere og gründere?

- Da sier jeg det igjen. Du må sørge for at du tjener penger. Uten penger henger ikke ting sammen. Og glem sosialt liv, personlige relasjoner og fritid. Det blir firma døgnet rundt en god stund, sier Eriksen, og legger til at Superkul.no trolig har hatt alle gründer-sykdommer som er mulig å få.

Det året solgte vi en uhorvelig mengde med daffedresser.

Som teknisk trøbbel og en nærmest endeløs rekke med aha-opplevelser knyttet til det å drive voksende nettbutikk.

- Noe skjer når man er skrudd sammen for et visst volum og antall varer og ordrer plutselig vokser mye og fort. Ting skjer i markedet og ting klapper litt sammen. Da må du kjapt finne ut hva årsaken til dette er å snu deg rundt og ta tak. Alt må tenkes nøye igjennom. Nettet er raskt og nådeløst. Noe så enkelt som en feilposting på Facebook kan få store konsekvenser, sier Eriksen.

Superkul.no likes av nesten 120 000 personer på Facebook.

Les også: VUDD-gründer satset leilighetspengene på håndlagde solbriller i tre

Halloween og pakker i ekspressfart



Foto: Adrenalina/Yay Images

Som storleverandør av kostymer og karnevalsrelaterte produkter, er det naturlig at enkelte merkedager betyr mer enn andre. Som for eksempel Halloween.

- Årets høydepunkt for oss, sier Eriksen, som ikke vil ut med hvor mye dette betyr for totalen når årsregnskapet gjøres opp. Men, som han sier:

- Det er ingen tvil om at Halloween er stort i Norge.

- Hva er viktigst for deg overfor kundene?

- At de skal få det de har kjøpt så fort som mulig. Ting skal gå fort. Halvparten av pakkene vi sender ut er faktisk fremme hos kundene dagen etter. Det liker jeg, sier han.

- Kan du si noe om den typiske Superkul-kunden?

- I begynnelsen var det mange unge mennesker mellom 15 og 40 som handlet hos oss. Det har nok endret seg litt. Det er utrolig mange 70- og 80-åringer som skal på fest. Så vi er vel egentlig en butikk for de aller fleste vil jeg tro.

(Foto: Superkul.no)

Del artikkel: