Mester Grønn økte omsetningen i fjor med 77 millioner kroner. Toatlt omsatte selskapet for nesten 1,2 milliarder kroner med et driftsresultat på vel 67 millioner kroner.
Erling J. Ølstad, adm. direktør i Mester Grønn, er godt fornøyd med resultatet i et marked han mener "står tilnærmet stille", samtidig som konkurransen stadig blir tøffere etter hvert som både matbutikker, kiosker og bensinstasjoner har begynt å selge blomster.
Kjedesjefen trekker frem flere årsaker til suksessen.
- Vi kjører veldig tungt på kursing, kvalitet og ivaretagelse. Vi ser også at kundene ønsker mer veiledning om blomster, sier han til Finansavisen.
- God uttelling på nett
Han vil ikke si noe konkret om kjedens netthandel, men avslører at han er fornøyd med utviklingen.
Mester Grønn
Mester Grønn er eid av brødreparet Erling og Ola Ølstad. De er henholdsvis adm. direktør og styreleder i selskapet.
Totalt har Mester Grønn 119 heleide butikker i Norge.
I 2017 omsatte selskapet for 1,117 milliarder kroner med et driftsresultat på 67,1 millioner kroner - en solid oppgang fra 2016 da kjeden omsatte for 1,040 milliarder kroner med et resultat på 50,8 millioner kroner. I løpet av de siste fem årene har Mester Grønn økt omsetningen med 30 prosent.
- Vi har fått veldig god uttelling på nett det siste året. Vi ser at stadig flere ønsker kort vei til gartneriet, sier han.
Eneste skår i gleden er det fallende resultatet før skatt. Mens Mester Grønn i 2016 leverte 74,7 millioner kroner i overskudd, falt resultatet før skatt i fjor til 58,2 millioner kroner. Den svake kronen får skylden, uten at det bekymrer Ølstad nevneverdig. Han gleder seg heller over bunnsolide 67,1 millioner kroner i driftsresultat.
- Vi tar ikke kronekursen så veldig tungt, siden det ikke er noe vi kan styre. Det som er viktig for oss er at driftsresultatet øker, sier han til Finansavisen.