(BORÅS/SVERIGE): - Vær så god, sier Hans Ohlsson, administrerende direktør i Ellos Group, og peker på lakselunsjen som står foran undertegnede på et bord i et av de store møterommene i Ellos Groups hovedkvarter i Viared - drøyt 10 minutters kjøring fra Borås sentrum.
Noe stort og digitalt
Han starter vår intervjuavtale med å påse at journalisten ikke skal jobbe på tom mage. Helt klart et positivt trekk hos mannen som i 2013 kom inn som konsernsjef samtidig som Nordic Capital overtok på eiersiden.
Ellos Group
Ellos ble etablert i Borås i 1947.
Omsetter årlig for drøyt to milliarder svenske kroner.
Består av Ellos (nettbutikk for kvinner), Jotex (interiør og hjemmeinnredning) og Stayhard (herremote).
Ellos utgjør knapt 80 prosent av omsetningen.
Mer enn 90 millioner nettbesøk på de tre nettstedene i 2016.
Har mer enn 1,5 millioner aktive kunder.
Er til stede i alle de nordiske landene.
Investeringsselskapet, som ble grunnlagt av Robert Andreen og Morgan Olsson i 1989, er å regne som et av de 50 største investeringsselskapene i verden.
De har siden oppstarten investert i rundt 90 forkjellige selskaper, og har i tillegg til Ellos store eierandeler i blant annet Gina Tricot, Bambora og Sportmaster.
- Det er nå den store online-posisjonen skal bygges. Siden jeg kom inn i 2013 har vi egentlig bare beredt den digitale grunnen, sier Ohlsson.
Da han overtok roret utgjorde netthandelen 70 prosent av omsetningen.
I dag, fire år senere, er dette tallet økt til 95 prosent.
Og mens 80 prosent av markedsmidlene ble brukt i kataloger da han ankom hovedkvarteret i Viared for fire år siden, puttes i dag så godt som alle pengene inn i ulike digitale kanaler.
En speiling av dagens handelsvirkelighet
- Vi har speilet at konsumpsjonen har flyttet seg. Kjernekunden vår er kvinner i alderen 30-50 pluss. Det vi har strebet etter er å snu klassisk postordre og katalogsalg om til netthandel uten å endre kundebasen, sier Ohlsson.
Ellos anno 1954. Foto: Ellos Group
En digital tilstedeværelse gjør at også konkurrentene endrer karakter.
Amazon har vært en het rykte-potet i Sverige i høst og vinter, og Zalando har for alvor tatt plass i Sverige og Norden.
- Hva tenker du om dette, Ohlsson?
- Vi skal fortsette med å være sterke og tro mot kvinnene som utgjør kjernegruppen vår. Og vi har en stor og lojal kundegruppe. Så vi kommer til å leve fint med dem begge. Men nå er også Amazon foreløpig bare et rykte, presiserer han og smiler.
- Dere selger mye forskjellig. Klær, møbler, elektronikk. Er dere egentlig en netthandelsplatform, og hva tenker du om å la andre aktører slippe til og selge via dere?
- Vi har alle verktøyene og prosessene på plass som skal til for å drive storskala i Norden. Vi har ikke åpnet for at andre skal kunne selge hos oss.
Det vi har strebet etter er å snu klassisk postordre og katalogsalg om til netthandel uten å endre kundebasen
Hans Ohlsson
Noen kommer mens andre går
Og når den klassiske postordregiganten blir digital skjer det også noe på ansatt-fronten. Mye klassisk postordre-kompetanse har måttet vike for digitale hoder.
- Det er egentlig bare en naturlig konsekvens av transformasjonen. Slik er det bare, sier Ohlsson.
Fra utsiden har Ellos fremstått som en offensiv aktør som har klart å lokke til seg flere som har den digitale kompetansen Ohlsson og styret ønsker seg.
Mathias Parkhagen, som har vært logistikksjef i Ellos Group de siste ni månedene, har bakgrunn fra blant annet DHL, Posten Bring Norge, Nelly.com og ProFlow AB, et svensk konsulentbyrå som er rettet mot netthandel. Parkhagen ble også tildelt en plass i konsernledelsen i Ellos Group.
I samme åndedrag kom også Marina Davarinou inn. Hun kom fra NetOnNet og inntok rollen som merkevaresjef hos Ohlsson & Co.
Og for et knapt år siden byttet Jessica Egman ut en lang karriere i Jollyroom, som blant annet markedssjef, til fordel for en nettbutikksjef-stilling i Ellos. De hentet med andre ord inn en særdeles netthandelskyndig dame på vei opp og frem.
Siste skudd på rekrutteringsstammen er Jörgen Hellberg, som forlot en toppstilling i Ikea for å tiltre som den nye IT-sjefen i Ellos Group.
Det hersker liten tvil om at Ohlsson gjør det han kan for å bygge en online-posisjon.
Postordre-institusjonen Ellos
Ellos Group er til stede i hele Norden.
For nordmenn opp gjennom årene har Ellos og katalogen som dumpet ned i postkassen med ujevne mellomrom nærmest vært som en instituasjon å regne. En katalog fra Ellos var ensbetydende med at nye klær snart var på vei,
Akkurat den fascinasjonen, og den lett Klondyke-aktige stemningen som rådet kanskje spesielt på 1970- og 80-tallet, har forstummet.
- Hvordan er det med Norge og nordmenn når Ellos er blitt så digital. Henger vi fortsatt med?
- Mange nordmenn er fortsatt tro mot oss, bekrefter Ohlsson og ber informasjonssjefen finne frem litt norsk tallmateriale.
Det viser seg at vi nordmenn utgjør knapt 16 prosent av det totale kundeantallet.
Inngangspartiet hos Ellos Group i Viared vitner om en vital og moderne 70-åring. Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Milliard-business i Borås
Ellos Group omsetter årlig for drøyt to milliarder svenske kroner.
Ellos er den klart største driveren - med knapt 80 prosent av omsetningen.
Jotex står for rundt 13 prosent, mens navnedrøye Stayhard, som ble kjøpt og innlemmet i Ellos-familien i 2015, står for rundt syv prosent av omsetningen.
- Her skal du få vite noe som mange ikke er klar over, sier Ohlsson brått.
- Ellos er i stor grad synonymt med kvinner. Men det selges også herreklær der. Ellos Herr, heter det. Vi selger faktisk mer herreklær der enn på Stayhard, sier han.
Han sender et raskt blikk i retning av den tomme tallerkenen som står foran undertegnede. En kjapp hodebevegelse.
- Og det smakte? sier han.
- Jo, takk. Veldig bra laks.
- Bra. Da må jeg stikke videre. Takk for praten, og god tur tilbake til Norge, sier han og forsvinner.
Jeg rakk aldri å spørre om laksen var norsk.