I snart 80 år har familien Løvold drevet med handel av friluftstøy- og utstyr i og fra Bodø gjennom KomplettFritid. Butikken for det fysiske utsalget ligger i Løvold-bygget i Sjøgata i den nordnorske byen.
I juni 2008 var tiden inne for å starte nettbutikk.
– Det var et naturlig valg i en tid med økt senterutbygging og kjedeutvikling, sier Chris Løvold, leder av nettbutikken komplettfritid.no.
– Vi ønsket at butikken vår skulle ha flere ben å stå på i fremtiden, sier han. I dag er netthandelen omtrent dobbelt så stor som omsetningen i den fysiske butikken.
Vil ha flere internasjonale kunder
Drøye 10 prosent av kundene til tilbyderen av friluftsutstyr finnes i Sverige og Danmark. Nå ønsker den nordnorske bedriften å styrke markedsføringen av nettbutikken utenfor de norske landegrensene.
KomplettFritid
Eies av Joh. Løvold AS og spesialiserer seg på salg av friluftstøy- og utstyr. Har fysisk utsalgssted i Bodø, i tillegg til en nettbutikk. I 2016 var den totale omsetningen 63 millioner kroner, hvorav nettbutikken sto for majoriteten av salget.
– Målet er å få flere internasjonale kunder. Kundesegmentene i Sverige og Danmark er interessante for oss, og på litt lengre sikt er ambisjonen å gå inn i markeder lenger sørover i Europa, forteller Løvold.
– Hva gjør at Komplett Fritid vil hevde seg i konkurransen med utenlandske aktører?
Entreprenøren tror en av sportsbutikkens suksessfaktorer er at de skiller seg ut fra mengden av sportsbutikker.
– Vi har vært bevisste på å fokusere kun på friluftstøy og -utstyr. Til eksempel har vi fjellski og turski, men ikke langrennsski og alpinski som andre sportsbutikker, sier han.
Per i dag tilbyr KomplettFritid rundt 20.000 lagerførte varer fra 170 kjente merkevarer. Løvold mener markedsføringen av produktene kommer til å spille en stor rolle i satsingen.
– Det handler om å vise frem produktene våre, og klare å nå ut til de potensielle kundene. Når kundene først besøker oss, er målet vårt at de skal vite hvor de skal handle neste gang de trenger friluftsutstyr, sier han.
Viktig med en god handelsopplevelse
For å skape lojalitet er det viktig for enhver nettbutikk å sørge for at kundene får en god handelsopplevelse.
– Vi må gjøre det så enkelt som mulig å handle hos oss. Tidlig i fjor høst fikk vi derfor en ny betalingsløsning for faktura– og delbetaling som vi allerede ser at gir resultater, forteller Løvold.
Betalingsløsning for faktura– og delbetaling
Den nye betalingsløsningen er levert av Collector Bank, og inneholder langt færre steg for kunden før varene er på vei i posten. Dessuten får kundene også større valgfrihet til å velge hvordan de skal betale for varene.
– Våre kunder kan velge om de vil betale med kort, utsette deler av betalingen eller få faktura med betalingsfrist etter at pakken er mottatt. Den nye løsningen har fungert over all forventning, og vi har kun fått positive reaksjoner fra kundene, sier Løvold.
Det er banken Collector Bank som har sørget for den nye betalingsløsningen til utstyrsleverandøren.
– Den nye betalingsløsningen gjør KomplettFritid godt rigget for kundevekst også utenfor Norge, konstaterer Kim Aasheim, salgssjef i Collector Bank.
– Vi selger ikke merker som Monsen ikke går god for
Kort tid etter at nettbutikken ble lansert for snart 10 år siden, fikk de med seg ekspedisjonsfareren Lars Monsen på laget.
– Dette er folk som vet hva som kreves, uttalte friluftsikonet da samarbeidet ble etablert i 2010.
Fortsatt er Monsen med på laget, og bidrar til blant annet testing av produkter og merkevarer.
– Han har mye erfaring fra villmarken og kunnskap om hva som fungerer og ikke fungerer. Vi selger ikke merker som Monsen ikke går god for, fremhever Løvold.