Den svenske motegiganten H&M skal øke omsetningen på nett med minst 25 prosent i året, skriver konsernet i siste halvårsrapport for perioden desember 2016 til juni 2017.
Online-kritiske røster
På børsen har H&Ms aksjer rast den siste tiden og oppnådd en rekordlav verdi. Konsernet har høstet kritikk for ikke å ha satset nok online.
Eksperter mener motegiganten burde offentliggjøre hva de driver med netthandelsmessig - noe H&M aldri har gjort.
I den ferske halvårsrapporten kommer det heller ikke denne gangen frem noen konkrete tall, men selskapet skriver at de ser for seg en «årlig omsetningsvekst for nettsalg på minst 25 prosent i årene som kommer, med en lønnsomhet på samme nivå som de fysiske butikkene».
Karl-Johan Persson. Foto: Mattis Bardå/H&M/Pressebilde
Ser mulighetene
- Motehandelen gjennomgår en omfattende forandring på grunn av den stadig økende digitaliseringen. Kundenes oppførsel og forventninger forandres raskt som følge av at stadig mer handel skjer online. Dette skiftet innebærer store muligheter for oss i H&M-gruppen. Vi har en sterk posisjon med velkjente globale varemerker som er tilpasset for både fysiske butikker og netthandel. Vi er finasielt sterke og kan investere i takt med hva som er nødvendig, sier Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M, i halvårsrapporten.
Ifølge konsernet vokser netthandelen raskt og med god lønnsomhet.
Per i dag står netthandelen for 25-30 prosent av totalomsetningen i en del av markedene de er godt etablert i.
Flere navn skal frem i lyset
I H&M-gruppen er det betraktelig mye mer enn bare varemerket H&M.
Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki og sist ankomne Arket følger også med i klesporteføljen.
For Arket har selskapet sagt at det skal åpnes to fysiske butikker, samt at det blir åpning av nettbutikk i 18 forskjellige nasjonale utgaver.
Fremtidige netthandels-investeringer medfører blant annet flere leveringsalternativer og en bedre integering av fysisk butikker og netthandel.
- Vi snakker blant annet om raskere levering, flere betalingsløsninger, brede sortiment samt at vi vil være til stede i flere markeder, sier Persson.
Nettbutikk i 41 markeder
I dag tilbyr H&M netthandel i 41 av totalt 66 markeder.
I løpet av året vil dette tilbudet også introduseres på Filippinene og Kypros.
I 2018 ønskes India og ytterligere to nye markeder velkommen på nett hos den svenske nettmote-kjempen.