Stadig flere nordmenn havner i betalingsproblemer. Forbrukerombudet har derfor sendt forslag til nye lovforskrifter. De er nå til behandling i Barne- og likestillingsdepartementet, skriver E24.
Om Forbrukerombudet får viljen sin, vil det få store konsekvenser for hvordan forbrukslån og kredittkort kan markedsføres og hvilke fordeler man kan tilby. Dette er tre av forskriftene Forbrukerombudet ønsker å innføre:
- Forbud mot at forbruker må inngå kredittavtaler for å kunne inngå en annen avtale eller få en «annen vare eller tjeneste til bedre vilkår enn man ellers ville fått». Dette er typisk rabatter i nettbutikker, butikkjeder og på bensinstasjoner.
- Forbud mot å fokusere hvor raskt og enkelt kreditt invilges.Â
- Forbud mot direktemarkedsføring av kreditt via for eksempel adressert reklame, telefonsalg, dørsalg eller standssalg.
Jo Gjedrem, fagidirektør i Forbrukerombudet, presiserer overfor E24 at kredittkort-rabatt og aggressiv markedsføringer noe av det de har sett seg lei på.
– Forbrukere oppsøkes ofte personlig, og mange blir lokket med rabatter, konkurranser og goder dersom de tar opp forbruksgjeld. I tillegg ser vi at markedsføringsspråket har blitt mer offensivt. For eksempel reklamerer kredittytere med hvor enkelt det er å få lån, eller hvor rask saksbehandlingstid de har, sier Gjedrem.
Om Forbrukerombudet får viljen sin det få store konsekvenser både for kredittkortselskapene, men også en rekke nettbutikker. F.eks Mastercard lokker med rabatter i nettbutikker og kjeder som Follestad, Handysize, Proteinfabrikken, Guttelus, Godtlevert.no og Komplett Fritid, mens re:member kredittkort lokker med rabatt i over 200 nettbutikker, inkludert mange av Nordens største.
Â