Ny undersøkelse fra Klarna viser at fjorårets Black Week-salg på nett blant nordmenn utgjorde det samme som det totale salgsvolumet under de tre første ukene i desember.
Black Friday-uken starter mandag 19. november og varer i en uke frem til Cyber Monday 26. november.
Nettbutikkene økte salget med 79 prosent
Black Week har altså blitt like stor som tradisjonell desemberhandel, og i følge Klarna vil nordmenn for første gang legge igjen mer penger i nettbutikkene i løpet av denne uken enn de vil gjøre i hele perioden fra 1-21.desember i år.
- I fjor økte salgsvolumet i våre flere tusen norske nettbutikker med 79 prosent i løpet av Black Friday-uken. Det var nesten like mye som i de tre første ukene i desember til sammen. Alt tyder på at veksten fortsetter, og at Black Week i år passerer desemberhandelen på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.
I følge betalingsleverandørens tall planlegger en av tre å handle under Black Week. Fire av ti skal handle mest på nett, mens 30 prosent oppgir at de vil handle mest i fysiske butikker. 28 prosent planlegger å bruke mer enn 2000 kroner.
Handler hele uka
Det viser seg at antall ordre ble doblet i fjor under de påfølgende dagene lørdag og søndag etter Black Friday. Det er en voksende trend at folk også handler mye før og etter den store salgsdagen.
De mest populære kategoriene blant norske nettbutikker er elektronikk etterfulgt av underholdning, og de fleste handler overraskende nok mest til seg selv.
- En skulle tro at en tilbudsuke i slutten av november fristet mange forbrukere til å gjøre gode kupp på julegaver. Det skjer nok også. Samtidig viser undersøkelsen vår at de aller fleste handler til seg selv. Det er litt overraskende, sier Elvestad.
Nattshopping
I Klarnas undersøkelse skal tre av ti har svart at de kommer til å sitte oppe å shoppe natt til Black Friday.
- Selv om tendensen er at stadig flere handler i dagene rundt Black Friday, er det fremdeles Black Friday som er størst. Allerede når det nærmer seg midnatt er overraskende mange nordmenn klare for å gjøre timeskupp. I vår undersøkelse oppgir hele 32 prosent at de planlegger å sitte oppe natt til Black Friday. I følge vår statistikk økte salgsvolumet mellom klokken 00 og 01 med hele 73 prosent i fjor. Det er en trend vi tror vil fortsette.