Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Vil stoppe konkurransevridende smutthull

Ole Martin N. Evensmo

En gammel fraktavtale skulle subsidiere brev og dokumenter sendt fra «u-land» til «i-land». Nå sendes det meste elektronisk, mens asiatiske nettbutikker lever godt av ordningen. Norske aktører fortviler.

ANNONSE

Allerede i fjor sommer publiserte vi en artikkel om hvorfor utenlandske nettbutikker kan sende varer fraktfritt til Norge, skrevet av Hans Petter Faale som driver nettbutikken Techbay.no. Artikkelen er lest tusenvis av ganger, særlig da debatten om den økte tollfrigrensen fra 200 til 350 kroner raste som verst.

Hele ideen bak fraktavtalen fra FN-organet Universal Postal Union (UPU), var å sikre god flyt av dokumenter og brev på tvers av landegrensene, der frakten i hovedsak betales av kunden i det rike landet. Avtalen ble inngått i 1874 og den har Norge forpliktet seg til å følge i likhet med nesten alle andre land i verden.

Problemet er at siden avtalen ble inngått for mer enn 140 år siden, har det skjedd utrolig mye. Dokumenter sendes nå stort sett digitalt, mens en del nettbutikker har glede av avtalen. Mange tidligere «u-land» er blitt svært industrialiserte, men regnes fortsatt som «u-land» av UPU. Som en del av avtalen må ett selskap i hvert land følge prisene, og må dermed distribuere post til priser som ofte er langt under kostpris. I Norge er det Posten.

Maksvekten i avtalen er for øvrig to kilo. I et priseksempel gjengitt på DN sine nettsider, så viser det seg at om man bestiller ni notatbøker på 200 gram fra AliExpress.com er frakten gratis, men for ti koster frakten 590 kroner.

I en utregning gjort av Posten basert på en brevpakke på 300 gram utlevert i Norge, kan Posten maksimalt kreve åtte kroner for pakker fra blant annet Kina, Brasil, Argentina og Mexico, mens grensen er 11-12 kroner fra USA. Norske nettbutikker må derimot ut med minst 27 kroner for en tilsvarende pakke. Om sendingen er rekommandert koster det seks–syv kroner ekstra fra Kina, mens fra Norge vil prisen være 140–240 kroner.

Et milliontall pakker kommer årlig til Norge fra nettbutikker i Øst-Asia, og økningen var over 30 prosent ifjor, forteller konsernsjef Dag Mejdell i Posten til DN. Han ønsker nå mer oppmerksomhet rundt saken.

– Vi taper penger på alle varer i brev som sendes fra disse landene. Når vi ser e-handel vokse frem gir det endel veldig uheldige konsekvenser for slike som oss, men også for konkurransen mellom nettbutikker. Det gir en konkurransefordel å drive fra Kina, og det er uheldig, sier Mejdell til DN.

Posten får støtte av Norges største nettselskap, Komplett Group. Konsernsjef Ole Vinje mener Regjeringen ikke kjente til denne avtalen da de i fjor høst hevet tollfrigrensen.

– Statssekretæren visste ingenting om avtalene som gir billig frakt fra andre land. Jeg er helt sikker på at han ikke visste om det, for jeg konfronterte ham med det et par dager etter at de la frem forslaget om ny grense.

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet avviser påstanden fra Ole Vinje.

(Foto: Bildet viser Dag Mejdell. Bildet er tatt av Nils Midtbøen, Posten Norge)

Del artikkel: