Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Vil ufarliggjøre brillekjøp på nett

Netthandel
info@netthandel.no

ExtraOptical har siden oppstarten i 2010 etablert seg som en av de ledende brillebutikkene på nett. Målet er ti prosent av det totale norske brillemarkedet innen fem år.

ANNONSE

Nettbutikken er så langt lansert i seks land, men hovedfokuset er fremdeles på Norge og de andre skandinaviske markedene.

Prisfokus

Konseptet bygger kort fortalt på at kundene får foreskrevet brilleseddel hos en optiker eller øyelege, for deretter å bestille brillene på nett til lave priser.

- Utgangspunktet vårt er at briller er for dyrt i Norge. Gode optiske glass koster penger, men å lage en innfatning koster nesten ingenting. Når en brille koster 3000 kroner er det mange ledd som tjener penger, påpeker gründer og daglig leder Øystein Sandø i ExtraOptical.

Selv har de kuttet alle mellomledd knyttet til produksjonen av både glass og innfatninger, og man har en policy på ikke å ta inn merkevarer.

- Vi blir stadig kontaktet av aktører som vil tilby merkevarer, men vi takker pent nei. Vi ser ikke merverdien av å ha et kjent merke i vårt konsept. Vi har kuttet på alle kostnader, og holder alle utgiftene knyttet til driften på et minimum, istedenfor å øke prisene på produktene våre, påpeker Sandø.

Strømlinjeformet logistikk

Med en lovet leveringstid på seks til tolv dager er man i aller høyeste grad konkurransedyktig også på dette punktet i forhold til de fysiske brillebutikkene.

- Vi sender varer fra Asia hver fredag. Da har vi dem i Norge på mandag, og kan ha dem ute hos kunden på onsdag, sier Sandø, som forteller at man har jobbet mye med å strømlinjeforme logistikken.

- I Norge bruker vi foreløpig Posten, men vi jobber nå med en løsning med PostNord. Sverige er navet i den øvrige europeiske distribusjonen. Varene kommer dit med DHL, og sendes videre fra et sentrallager med PostNord. Med mer volum vil vi også øke vareforsendelsen til to ganger i uken. Etter hvert vil det eneste vi ser av briller være returvarer, forteller Sandø.

Lojale kunder

Hovedvekten av omsetningen til ExtraOptical er i Norge og Sverige, og man er akkurat nå i ferd med å satse i Danmark. Nettbutikken eksisterer også på spansk, tysk og engelsk, men det gjøres foreløpig lite markedsføring opp mot disse landene.

- For oss er det et viktig poeng å være lokale og yte topp service både før og etter kjøpet. Skal vi være tro mot konseptet vårt, må vi ansette tyskere, spanjoler og engelskmenn før vi satser skikkelig i disse markedene, sier Sandø, som forteller at man har få reelle, norske konkurrenter.

- Det er noen, men de fleste selger merkevarer. I all hovedsak skiller vi oss fra de andre på at vi er veldig mye billigere. En av våre store forser er også at vi er norske og at vi opererer med full returrett på briller. Dette er ikke en rettighet man har etter kjøpsloven, men vår største oppgave er få folk til å prøve å handle briller på nett, fordi dette er nytt for mange. Samtidig merker vi at langt de fleste som prøver oss, kommer tilbake. Hele 50 prosent av vår omsetning er fra returnerende kunder. Det viser at om kunden prøver oss, så blir de fornøyde, påpeker Sandø, som i løpet av de neste fem årene ønsker seg ti prosent markedsandel av alt som selges av briller i Norge.

- Totalmarkedet i Norge på synsformidling er fire milliarder kroner. Kun én prosent av nordmenn handler brillene sine på nett. Det ønsker vi å gjøre noe med, og etter hvert skal vi også bli enda mer synlige i markedsføringen vår. Netthandelen generelt er økende, og jeg våger å påstå at halvparten av alle nordmenn handler brillene sine på nett om ti år. Det handler om å få kundene til å våge å prøve, sier Sandø.

Folkeliggjøring

Å ufarliggjøre det å handle briller på nett var også målet da man startet med utviklingen av nettbutikken til ExtraOptical.

- Vi måtte holde det så enkelt og selvforklarende som mulig. Mange har ikke noe forhold til egen brillestyrke og valg av glasstype. Hos oss må kunden gjøre et bevisst valg på glass. Vi gir en anbefaling i forhold til hva som passer, basert på tykkelse på glasset, men kunden står fritt til å velge etter sine behov. I siste redesign av nettsiden vår har vi også prøvd å folkeliggjøre ting litt mer. Optikerbransjen har jobbet hardt for å gjøre briller til noe litt skummelt og komplisert, men det er det ikke. Du har krav på å få med deg brilleseddelen din, og da har du egentlig oppskriften. Det eneste farlige da, er at brillen ikke passer. Hos oss får du da nye.

(Foto: Richard Ølmheim)

Del artikkel: