Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Vil være ledende på e-handel i Norge

Vil være ledende på e-handel i Norge

Kondomeriet fikk for kort tid siden ny nettbutikk. Bli med bak i kulissene og les hvordan de gikk frem for å skape fremtidens nettbutikk.

Kondomeriet kom til Epinova og Northern Beat, to selskaper i Nova Consulting Group, med utfordringen «vi vil være ledende på e-handel i Norge, uavhengig av bransje». Dette forplikter, både for kunde og leverandør. Dette betyr at man må utvikle et konsept og en brukeropplevelse som understøtter visjonen, og  ta i bruk ledende teknologi som kan realisere dette konseptet over tid. 18. mars ble den nye nettbutikken lansert, og grunnlaget for å nå visjonen er lagt.

Selv om den norske varehandelen fortsatt er litt ferske på netthandel sammenlignet med våre naboland, ser de fleste det enorme potensialet i å kunne nå helt nye målgrupper og markeder.  Kondomeriet er en av de aktørene som lenge har sett dette potensialet. De har hatt nettbutikk siden 1998, og har flere ganger vært kåret til Norges beste nettbutikk, så dette var en utfordring som hang høyt.

Markedsledende teknologi og fokus på mobil

Kondomeriet har mange spennende og innovative planer for å skape en helhetlig handleopplevelse på nett, mobil og i butikk, men for å kunne gjennomføre disse må de først ha en solid systemarkitektur og gode løsninger i bunn. De valgte EPiServer Commerce som e-handelsløsning, på bakgrunn av den sømløse flyten mellom redaksjonelt innhold og produkter, det solide rammeverket som enkelt lar seg integrere mot andre systemer, og ikke minst redaktørvennligheten. Som Norges største leverandør av nettsider og nettbutikker på EPiServer-plattformen, ble Epinova et trygt og solid leverandørvalg.

Fra før hadde de Visma Business som ERP-løsning og parallelt med e-handelsprosjektet ble denne løsningen oppgradert. Det ble implementert nytt POS-system i alle butikker, og både nettbutikk og franchisebutikkene ble integrert mot ERP-systemet. Nettbutikken ble i tillegg integrert mot Bring for leveransehåntering, PayEx for betaling og Apsis for nyhetsbrev. For å løse dette på en smidig måte, ble det opprettet et integrasjonslag som alle disse systemene snakker med. Dette gjør at man i fremtiden står mer fritt til å bytte noen av systemene uten å måtte gjøre en enorm integrasjonsjobb igjen, og det blir enklere å koble på nye tjenester etterhvert som det blir aktuelt.

I konseptet ble søk og filtrering på produkter en viktig funksjon for brukervennlighet. Her valgte man å implementere EPiServer Find, som er en søkemotor med funksjoner som autofullfør (forslag mens man skriver), boosting (redaksjonell styring av søketreff), relaterte spørringer, synonymer, «mente du»-funksjonalitet, og mye mer. Dette har gitt et godt fritekstsøk, men i tillegg lagt til rette for en god filtreringsmulighet på produkter som også fungerer veldig godt på mobil.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bildet viser hvor enkelt det er å filtrere på mobilversjonen til Kondomeriet.no,
Bildet viser hvor enkelt det er å filtrere på mobilversjonen til Kondomeriet.no,

Et annet sentralt tema for prosjektet har selvsagt vært mobil. Alle tall viser at kundene handler mer og mer fra smarttelefonen sin. Derfor er det lagt ned mye arbeid i å gjøre det enkelt å shoppe med tommelen. Løsningen er responsiv, og i tillegg er det utviklet egne maler for bl.a. bestillingsløpet for mobil, for å optimalisere dette for mobil. En hyggelig bi-effekt er selvsagt at løsningen fortsatt er søkemotoroptimalisert etter Googles siste varsko om å nedgradere løsninger som ikke er tilpasset mobil.

Konseptet skal dytte ned gjerdesitterne

– Hver eneste dag blir nettbutikken en enda viktigere salgskanal for Kondomeriet, forteller Cecilie Tveter i Northern Beat, som sammen med Mari S Ludviksen har jobbet med konsept og design for nye Kondomeriet.no.

– Mange synes fortsatte det er litt pinlig å gå inn i en fysisk butikk for å kjøpe sexartikler. Da er terskelen mye lavere i døra til en nettbutikk. Tidsklemma, effektivitet, nyhetsbrev og nyttige verktøy som kundeomtaler og produktsammenligning er andre viktige drivere for å velge og handle på nett fremfor å oppsøke butikk.

Med splitter nytt design og en rekke nye funksjonelle muligheter, ønsker Kondomeriet å gi en handleopplevelse som føles enkel, inspirerende og naturlig. Delikat bildebruk, forenklet bestillingsprosess og mye smart funksjonalitet er viktige grep som er tatt for å nå de som sitter på gjerdet. Lykkes Kondomeriet med å få tak i disse, er gevinstpotensialet enormt.

I tillegg har man i konseptet lagt vekt på å maksimere mersalgspotensialet, ved å ha fokus på å få på plass smarte grep som setter både oppsalg og mersalg i system - uten at det skal virke masete. Det må det oppleves som rådgivende fremfor selgende, som en naturlig del av handelen:

Når du har lagt noe i handlekurven, kommer mersalgsprodukter opp på en elegant måte.
Når du har lagt noe i handlekurven, kommer mersalgsprodukter opp på en elegant måte.

Venter omsetningshopp på 15%

Nå har løsningen vært på luften en kort periode, og man kan allerede se positive tendenser. Daglig leder i Kondomeriet, Bente Helstad, forteller til Finansavisen at hun hadde regnet med omsetningsfall ved lansering av ny nettbutikk, ettersom man har snudd opp ned på hele butikken. Men tallene viser at den nye nettbutikken har så langt har matchet salget på samme tid i 2014, og Kondomeriet forventer i 2015 en omsetningsvekst på 15% som følge av en bedre og mer helhetlig handleopplevelse.

Del artikkel: