Mens lokomotiver som XXL og G-Sport/G-Max får mest oppmerksomhet, er det mange mindre aktører som vaker i skyggen og lever godt av - og med - det.
En av dem er Sport Outlet, som gjerne legger sine butikker i nærheten av en av de to ovenfornevnte sportsgigantene.
Voldsom vekst
Fjoråret må kunne sies å ha vært et meget godt år for medeier og daglig leder Tor-Andre Skeie.
30 butikker, hvorav 11 ble åpnet i fjor, omsatte for 349 millioner kroner, nær en dobling fra 2015 hvor det endte på 186 millioner kroner.
Mens resultat før skatt viste 17 millioner i 2015, var tilsvarende tall steget til 31 millioner kroner i fjor.
Skal utnytte «flyten»
Flyten selskapet er inne i skal utnyttes, og Skeie sier til Dagens Næringsliv at de vil etablere enda flere butikker i år.
- Målet er å åpne 10-12 nye butikker over hele landet, men vi må ikke vokse så fort. Det viktigste er å finne lokaler med god beliggenhet. Beliggenheten er helt avgjørende, sier Skeie til avisen.
Sport Outlet har slått seg opp på restpartier og utgåtte varer fra konkurrenter. De forhandler ikke med kjedene direkte, men med leverandører som har varer hos andre kjeder.
Glimrer med sitt fravær
Enkelte kjente merkevarer, som for eksempel Nike og Bergans, glimrer med sitt fravær hos Sport Outlet, men det tar de igjen på andre merkvarer.
- Vi ser på oss som et supplement til de andre sportskjedene og ikke en konkurrent, derfor er det optimalt å ligge nær dem. Sport Outlet skal etablere seg i områder der folk kommer for å handle sportsutstyr. Så kan de gå til XXL og handle det de vil der, og så kan de stikke innom oss for å shoppe det vi er gode på. Det scorer begge parter på, forklarer Tor-Andre Skeie overfor Dagens Næringsliv.