SeeYou som blant annet jobber med mystery shopping, står bak kåringen av årets beste kundesenter.
Vinnerne totalt ble Chess og Get, som dermed kan smykke seg med tittelen «Årets Kundesenter - Kundeserviceprisen, Best i test 2017» .
Dette er det daglig leder i SeeYou, Reidar Skorpen, sier om målingen.
-Det er 2 etablerte selskaper med lang erfaring som vant årets «Best i test» Kundeserviceprisen. Vi vet de har jobbet målrettet og trent godt for å nå dit de er i dag. Samtidig har det skjedd en endring de siste årene der kontaktformen til et kundesenter ikke lenger bare er via telefon, men også via Chat og kontaktskjema/e-mail. Vi har i år målt alle selskapene på de kontaktmåtene man har etablert, og vi ser at kundene ønsker andre kontaktformer enn bare telefon. Derfor er årets undersøkelse spesiell da den gir god innsikt i hvordan kundesenteret og de ansatte leverer på flere plattformer.
Elkjøp og Power skiller seg ut positivt
De selskapene som ble målt ble målt i flere ulike kategorier som åpen klasse, elektro, mat på nett, og transport og logistikk. Her er noen av resultatene. Maksimal score er 100%.
Resultater åpen klasse (topp fem)
1) Norsk Tipping, score 86,4% 2) HELP Forsikring, 85,4% 3) Vitamail, 83,6% 4) Mester Grønn 83,3 % 5) Vinmonopolet 80,1 %
Resultater elektro (topp fem)
1) Elkjøp, 71,8% 2) Power, 71,2% 3) Hi-Fi Klubben, 65,3% 4) Komplett.no, 59,5% 5) Euronics, 46,6%
Resultater mat på nett (topp fem)
1) Godt levert, 84% 2) Kolonial.no, 77,6% 3) Matsmart, 72,8% 4) Meny.no, 70,8% 5) Handleriet, 70,6%
Transport og logistikk (topp fem)
1) DHL, 84,1% 2) TNT, 74,8% 3) FedEx, 74,5% 4) Jetpak 72% 5) Bring, 71,1%
Du kan lese alle resultatene her.
Hvorfor er det mange som ikke kommer frem?
På denne målingen ble det tilført 22 nye kundesentre siden målingen i 2017. Tallgrunnlaget baserer seg på 3825 henvendelser gjennomført fra 22. november til 22. mars.
SeeYou trekker selv frem tre grunner for at kundeservice ikke kommer frem når de henvender seg til en bedrift og deres kundeservice-avdeling: 1) Man kan ha for liten kapasitet på kundesentrene 2) Man kan mangle kompetanse for å ta mange samtaler samtidig og 3) Noen kan være for opptatt av å få kundene over på selvbetjente plattformer.
Noe av punktene som pekte seg ut for vinnerne var at totalinntrykket av kundeopplevelsen var bra, det ga en god og positiv opplevelse og at selgerne forsøkte å forklare ting så enkelt som mulig.