Nylig lanserte dagligvarekjeden Coop sin helt egen mobilbetalingsløsning - Coopay. Løsningen fungerer ved hjelp av en QR-kode i medlemsappen, som kunden scanner i kassen. Snart kommer også en tilsvarende løsning fra Vipps, som på sin side blir tilgjengelig for hele betalings-Norge.
I følge tall for 2018 bruker 75 prosent av befolkningen betalingsappen Vipps, samtidig som bedriftstransaksjoner i appen økte med 131 prosent fra 2017 til 2018.
Les også: Nordmenn er konservative når de handler på nett
Sømløst
Vipps sin nye løsning for fysiske butikker er i likhet med Coopay basert på QR, der brukeren scanner en kode i terminalen og hvor betalingen gjennomføres via BankAxept.
- Brukerne behøver ikke å legge inn noen ny informasjon for å kunne ta i bruk mobilbetaling i butikk, innrulleringsprosessen er automatisk og sørger for at over 80 prosent av vippserne er klare til å betale for å betale i butikk når systemene er klare, noe som skjer før jul i år. Innrulleringen skjer rett og slett sømløst, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps til Ehandel.com.
- Positiv dialog med dagligvare
Løsningen skal også støtte kundeklubber og lojalitetsprogram, noe Vipps mener er viktig for å sikre høy utbredelse.
- Vi har positive dialoger med dagligvarebransjen generelt, der BankAxept er den foretrukne betalingsmåten. Det er den klart billigste løsningen for dem.
Gjennom Vipps sitt samarbeid med blant annet Alipay og andre europeiske mobil- og betalingsaktører skal det bli mulig for "vippsere" å betale med QR i utlandet fremover også.