Handelsorganisasjonen Virke anslår at nordmenn bil bruke nesten 4 milliarder kroner under årets Black Friday.
– Black Friday som opprinnelige er et amerikansk konsept, skjøt for alvor fart i Norge i 2015 og kan nå regnes som startskuddet for julehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.
Økning på 16 prosent
Black Friday har etablert seg i handelsstanden som den største enkeltstående salgsdagen i året, og i år skal det se ut til at vi vil handle for 3,9 milliarder norske kroner.
– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. I fjor la nordmenn igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel), noe som var en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, sier Stende og forventer at dette tallet øker til 3,9 milliarder kroner i år.
Fremskynder julehandelen
Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før.
– Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november. Dette er bransjer som tilbyr mange klassiske julegaver og som ofte har mange gode tilbud og muligheter for gode kjøp på Black Friday. De siste årene har vi sett et mønster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som vi tradisjonelt gjør i desember til november. Det kommer vi trolig også til å se i år, fastslår Stende.