Handelsorganisasjonen Virke anslĂ„r at nordmenn bil bruke nesten 4 milliarder kroner under Ă„rets Black Friday.Â
â Black Friday som opprinnelige er et amerikansk konsept, skjĂžt for alvor fart i Norge i 2015 og kan nĂ„ regnes som startskuddet for julehandelen, sier Bror William Stende, direktĂžr for Faghandel i Virke.
Ăkning pĂ„ 16 prosent
Black Friday har etablert seg i handelsstanden som den stĂžrste enkeltstĂ„ende salgsdagen i Ă„ret, og i Ă„r skal det se ut til at vi vil handle for 3,9 milliarder norske kroner.Â
â Black Friday og Ăžkt netthandel har endret julehandelsvanene vĂ„re. I fjor la nordmenn igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel), noe som var en Ăžkning pĂ„ 16 prosent sammenlignet med Ă„ret fĂžr, sier Stende og forventer at dette tallet Ăžker til 3,9 milliarder kroner i Ă„r.
Fremskynder julehandelen
Black Friday er blant Ă„rsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjĂžpene enn fĂžr.
â SĂŠrlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november. Dette er bransjer som tilbyr mange klassiske julegaver og som ofte har mange gode tilbud og muligheter for gode kjĂžp pĂ„ Black Friday. De siste Ă„rene har vi sett et mĂžnster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som vi tradisjonelt gjĂžr i desember til november. Det kommer vi trolig ogsĂ„ til Ă„ se i Ă„r, fastslĂ„r Stende.