Nordmenn ser nemlig ikke ut til å få nok av ullklærne deres.
– Det startet i 2011. Siri hadde barn i barnehage og gjorde en oppdagelse, forteller daglig leder i WoolLand, Annette Steen Lien.
Samme ulla
Siri la nemlig merke til at alle barna gikk kledd i flotte plagg hele sommerhalvåret gjennom, men så snart vinteren sto for døren dukket hele partiet unge og lovende verdensborgere opp i omtrent like ullplagg; det ene traustere enn det andre.
Observasjonen gav Siri Sørflaten, Hedda Rivelsrud og Annette Steen Lien en idé. Det må da være mulig å lage ulltøy som er litt mer spennende?
Flere av dem hadde lenge gått med drømmen om å starte noe eget. De så et marked, la en forretningsplan, kastet seg over designjobben med stor skapertrang og la seg i selen for å gjøre drømmen om til virkelighet. Nå er de tre ikke bare venninner, men også eiere og gründere i WoolLand.
– Konseptet vårt handler om å lage klær av ull som er mer enn bare funksjonelle. Vi ville lage klær av høy kvalitet til gode priser som folk i tillegg ønsker å gå med fordi de er fine, forteller Lien.
Fra ull til hundre
De begynte med en høst og vinter-kolleksjon for barn fra 0 til 8, men mottakelsen var så god at de snart utvidet sortimentet. WoolLand har nå kolleksjoner for alle årstider med plagg for både barn og unge, damer og herrer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Stadig flere nettbutikker bruker kjente ansikter i sin markedsføring. WoolLand er intet unntak. Her poserer modell og x-friidrettsutøver Rachel Nordtømme sammen med de små og håpefulle.
Foto: Ann Cathrin Buchardt
Salget har økt stødig med 30-40 prosent fra oppstarten i 2011. I dag har WoolLand 7 heltidsansatte, om lag 15 deltidsansatte, en omsetning rett under 20 millioner og to concept stores; den første på Lilleaker og en nyåpnet på Strømmen Storsenter.
– I tillegg har vi god erfaring med å etablere pop-up butikker i høysesongen på høsten og vinteren, og åpnet blant annet en nå på Steen & Strøm Magasin i Oslo 1. oktober, forteller Lien.
Nettbutikk gir kunden bedre kvalitet for pengene
Lien forklarer at ullkvalitet måles i mic. Jo lavere mic, desto finere ull med lengre fiber. Dette gir et mykere plagg som ikke stikker mot huden. All ull med mic under 21,5 kan kalles Merinoull, mens flere av WoolLands produkter har en mic som er helt nede på 18. Dette gjør plaggene mer behagelige å gå i og bidrar til at selv de med atopisk eksem ofte kan bruke plagg fra gründerbedriften uten å klø. Men ull er kostbart, særlig om kvaliteten skal være høy. Dette er grunnen til at WoolLand satset hardt på nettbutikk fra dag én.
– Vi ønsker å holde prisen på plaggene våre på et akseptabelt nivå. Med butikkleddet blir rett og slett kostnaden hos kjøper for høy, sier Lien.
Nye tradisjoner for ullandet Norge
Gründerne i WoolLand mener selv de har hatt en takknemlig oppgave. Kalde nordmenn har elsket ull fra tidenes morgen og trenger liten overbevisning hva gjelder å kle opp hele familien i ull, i sær om plaggene i tillegg ser tiltalende ut. Likevel har jentene i WoolLand tatt på seg jobben med å fornye nordmenns syn på ullklær.
– Tradisjonelt har vi brukt ull underst og andre klær utenpå, men mange av våre plagg er laget i en tykkelse slik at du kun trenger det ene plagget. På den måten har vi laget et to-i-ett produkt som ser ut til å falle i smak hos folk, sier hun.
WoolLand lager nå ullklær for en rekke anledninger, fra typiske hverdagsklær til mer tekniske plagg spesielt designet for sport og aktivitet, i tillegg til sommerklær.
– Mange tenker ikke på at tynnere ull er perfekt også på sommeren. Shorts av ull er jo noe vi nordmenn ikke har brukt før, men faktisk et utrolig deilig plagg å gå med på varme dager, forsikrer hun.
Imponerte kunder
Selv om WoolLand har vært en solskinnshistorie, er det utfordringer ved selge kvalitetsprodukter innen konfeksjon på nett. Ifølge daglig leder har de fått tilbakemeldinger på at mange kunder blir imponert når de først får plaggene hjem og får kjenne på dem. Imponert ble også magasinet Foreldre & Barn som nylig gav WoolLands Bergen Ullsett best i test.
– Vi brukte to sesonger for å finne en ullkvalitet vi kunne stå inne for. Mange kunder finner ut at kvaliteten er bedre enn de hadde forventet i øyeblikket de får produktet i hendene. Det er en utfordring å formidle følelsen av klærne via tekst og bilder, sier Lien.
Hårete mål
WoolLand har sett tegn på til dels stor etterspørsel både i Skandinavia, så vel som i Canada og USA. De er allerede representert i Storbritannia og har som mål å få på plass en internasjonal nettbutikk i løpet av kort tid. Visjonen deres er å bli Norges mest attraktive ullmerke med produkter til fornuftige priser.
I denne målsetningen ligger stort rom for vekst, da de må konkurrere med både nasjonale og internasjonale aktører om produkter i en rekke segment. Likevel er WoolLand optimistiske. De opplever at markedet tar i mot dem med åpne armer. Vekstmålet for inneværende år er en omsetning på 30 millioner, en økning på 40 prosent. Om høstdagene blir kalde, har Lien tro på at målet skal være innen rekkevidde.
– Vi er veldig glad for å se at kunder som oppdager oss kommer tilbake igjen og igjen. Det er rett og slett veldig gøy å selge ull til Ola Nordmann. Folk ringer og takker oss for produktene vi lager. Det er det gøyeste med jobben, forteller Lien.
Hva er viktig om du skal lykkes som gründer med nettbutikk?
– Finn et marked som vil kjøpe produktet ditt. Gjør en grundig søkeordsanalyse og finn ut hvilke ord bruker kundene for å finne det du selger. Få nettbutikken din tilpasset mobil, 50 prosent av kjøp skjer nå på mobil. Følg med på handlemønsteret i nettbutikken og finn ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Jobb med justeringer for å forbedre konverteringsraten, sier Lien.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!