Mediestormen rundt sportsutsyrskjeden XXL fortsetter. Etter flere skandaleoppslag om ansatte som skal ha blitt tvunget til å ta armhevninger for å komme for sent på jobb og hyllest i interne Facebook-grupper av medarbeidere som har bidratt til å påføre konkurrentene tap, innrømmer nå selskapet også prisjuks.
Dette etter at fire tidligere XXL-ledere har stått frem i E24 og fortalt at fabrikkerte salgstall har forekommet i flere av XXLs butikker. I helgen ble det også bekreftet av XXL-sjef, Øivind Tidemandsen.
- Det er ingen tvil om at det har forekommet. Det er ikke slik at fire mennesker ikke snakker sant, sier Tidemandsen, til DN.
Les også: Etter svakt kvartal - XXL legger ned nettbutikken Louds
Ansatte har kjøpt og returnert varer
Prisjuksingen har blitt gjort for å slippe unna med det som i følge markedsføringsloven er villedende markedsføring. For å markedsføre et tilbud med førpris, må butikken i følge loven kunne vise til at et antall varer er solgt til den originale prisen først.
XXL har unngått dette ved at ansatte selv har kjøpt varer for så å returnere de etterpå. Når man da slår opp nedsatte produkter i XXLs datasystem, ser det ut som at butikken har solgt flere varer enn hva som er sannheten. Det forklarer de tidligere XXL-ansatte til E24.
Les også: Gresvig legger ned G-sport og G-max
Skal granskes
Nå skal XXL-sjefen ha satt i gang en granskning av saken, samtidig som selskapet må møte opp hos Forbrukertilsynet. I følge undersøkelsene skal det så langt ikke tyde på at ledelsen på hovedkontoret har vært involvert.
- Men det betyr ikke at vi ikke mistenker at dette opprinnelig kan stamme fra sentralt hold, sier Tidemandsen til DN.