ANNONSE

XXL undersøkes for villedende markedsføring

Derfor satser sportskjempen på outlets på svenskegrensen
XXL må forklare seg for Forbrukertilsynet, etter forvirrende salgskampanje.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
therese.karlsrud.haugen

Varer ble dyrere etter priskutt.

ANNONSE

I følge DN gransker nå Forbrukertilsynet XXL for ulovlig markedsføring. Dette i forbindelse med reklame for priskutt på flere av sportskjedens varer, der prisene i realiteten skal ha gått opp.

Blant annet skal XXL ha kjørt en rulleski-kampanje i mars, hvor rabatten i følge reklamen skulle tilsvare momsen på varen.

Les også: Power og G-Sport under lupen til Forbrukertilsynet - skal ha villedet kundene

Satte opp prisen

Når "salget" på skiene var i gang skal prisen dog har vært dyrere enn den prisen som var før salgskampanjen startet.  

Samtidig reagerer Forbrukertilsynet på hvordan XXL har regnet ut rabatten, da priskuttet kundene fikk var på 20 prosent, og ikke 25 prosent som er vanlig sats for moms i Norge. 

Forbrukertilsynet skal nå ha sendt et brev til XXL, hvor de krever svar på hva som har skjedd. Om det ikke er en noen god forklaring kan selskapet risikere bøter, skriver DN. 

Les også: PostNord får 600 000 i gebyr for SMS-reklame

Del artikkel: