Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

XXL vurderer magnetisk sporing av kundene

Ole Martin N. Evensmo

XXL har store vekstambisjoner og vurderer blant annet en ny teknikk for posisjonering av kunder i sine butikker.

ANNONSE

Sportsgiganten XXL har foreløpig satset mest på å bygge varehus, men nettbutikken blir stadig viktigere og i løpet av årets 9 første måneder omsatte konsernet for 343 millioner kroner på nett.

I dag utgjør netthandel 6,8 prosent av den totale omsetningen, noe selskapet har ambisjoner om å løfte til 15-20 prosent i løpet av noen år, fortalte XXL-sjef Fredrik Steenbuch til Dagens Næringsliv i november.

Bedt om å fortelle hvordan de skal realiseres disse ambisjonene, forteller netthandels- og omnikanaldirektør i XXL, Tommi Jylhä-Vuorio, til Netthandel.no at en rekke tiltak er iverksatt eller på vei. XXL har blant annet ansatt en rekke nye netthandelsspesialister og skal satse hardere på markedsføring i alle kanaler, blant annet sosiale medier.

Tommi Jylhä-Vuorio røper at selskapet med CRM-systemer skal personalisere tilbudene til kundene sine. Å få dette til å fungere på nett og i butikk er det mange som jobber med og Jylhä-Vuorio forteller derfor at XXL vurderer posisjonering av kundene i butikk.

Les også: - Bruk beacons som ekstra ansatte

- Vi holder på vurdere hva som fungerer for oss. Vi har i øyeblikket flere testprosjekter med blant annet skjermer i butikk. Nøkkelen er at vi kan identifisere kunden i butikken og vi vurderer derfor beacons eller Indoor Atlas. Planene er å tilby en sømløs opplevelse uavhengig om kunden er på nett eller i butikk, skriver Jylhä-Vuorio i en epost til Netthandel.no.

Beacons som bruker bluetooth eller wifi til å posisjonere kundene er kjent, men det finske selskapet Indoor Atlas tilbyr en billigere teknikk basert på magnetfelter. Teknikken baserer seg på at hvert bygg og butikklokale har magnetisk elementer som kompasset i smartmobiler kan følge. Man kan derfor lage en kundeapp som måler signalstyrkene og forstår hvor i butikken kunden er. Magnet-teknologien er billigere fordi man slipper ut bygge ut alle butikker med beacon-utstyr.

Lese også: XXL skeptisk til utlevering i butikk

XXL har også store ambisjoner på leveringssiden, forteller Jylhä-Vuorio.

- Kundene forventer rask levering. Vi jobber fortløpende med å reduser leveransetiden. Målet er i løpet av et par år å komme ned til 24 timer for pakker som veier under 35 kilo, skriver han til Netthandel.no.

Del artikkel: