I fjor slo Zalando rekord under Black Friday, da det ble gjort 2000 bestillinger per minutt på det meste. Med dette liggende til grunn deltar motegiganten i år under Black Week og Black Friday på alle sine 17 markeder.
- For Zalando har Black Week og Black Friday utviklet seg til viktige drivkrefter når det gjelder inntekter og anskaffelser av nye kunder. Forrige året fikk vi inn over en million bestillinger bare under Black Friday, sier Moritz Hahn, visepresident i Zalando i en pressemelding.
En kategori hver dag
Salget under fjorårets Black Friday var doblet sammenlignet med en gjennomsnittlig dag. I år når alle markeder skal være med, er det dermed viktig å begynne planleggingen enda tidligere.
Under årets Black Week satser Zalando på å redusere prisene i en viss kategori hver dag i fem dager i forkant av Black Friday. Først ut var vinterklær søndag 18.november.
- Vårt fremste mål er å tilby en enestående shoppingopplevelse med samme smidige service som kundene forventer seg alle andre dager, tross den høye etterspørselen sier Hahn.
Investerer i logistikk
Selskapet skal ha over 200 personer i sitt tekniske support team, som i forbindelse med Black Friday skal sørge for at alle bestillinger behandles raskt og at betalingssystemet takler den store belastningen. I tillegg forteller sjefen for Zalandos logistikklager, Daniel Behlert at de har investert i sin interne logistikk for å være godt rustet til den store dagen i en pressemelding:
- For oss innebærer Black Friday en generell "checkup" av Zalando, spesielt på logistikksiden. Hver lille prossess og hvert lille skritt må passe perfekt sammen, så vi kan utfylle kundenes forventninger. Derfor har vi investert i vår intralogistikk med for eksempel ytterligere plukkstasjoner og sorterere.