For en liten stund tilbake hilste vår søsternettside Ehandel.se på Zalando i Tyskland, og fikk i den forbindelse en rundtur i deres splitter nye lokaler. Her kommer noen sneak-peaks.
I sentrale Berlin, øst for Mitte og Alexanderplatz, ligger distriktet Friedrichshain. Det er her Zalandos nye hovedkontor befinner seg, bestående av to bygninger kalt X og O.
Inngangen består av elektroniske porter og sikkerhetsvakter, før man kommer inn i et stort atrium.
Byggingen av hovedkontoret startet i 2016, og i løpet av fÃ¥ uker vil selskapets 6000 ansatte fÃ¥ begynne Ã¥ flytte inn. Sammenlagt er bygning X og O pÃ¥ 42 000 kvadratmeter. X-bygningen skal visst nok bestÃ¥ av syv etasjer, og 170 møterom.Â
Ingen faste skrivebord i fremtiden
Bygningene er konstruert etter Zalandos ideologi, om at alle avdelinger og team skal samarbeide med hverandre. De ansatte skal med dette kunne velge hvor de vil jobbe hver dag de kommer på jobb.
- For oss er det viktig at alle ansatte kan jobbe fleksibelt. Vi vil ikke at man skal jobbe ved den samme pulten åtte timer om dagen hver dag. Derfor designet vi denne bygningen med ulike typer rom og prosjekt områder, så man kan veksle fra dag til dag. Vi tror det blant annet kommer til å medføre et bedre arbeidsmiljø og en enklere kommunikasjon mellom teamene, sier Robert Höhne, konstruksjonssjef i Zalando, til Ehandel.se.
Hvert team har sin sÃ¥kalte "home-zone", men de ansatte er aldri bundet til Ã¥ oppholde seg i sin home-zone hver dag. Ingen trenger altsÃ¥ Ã¥ ha faste skrivebord hos Zalando fremover, med mindre de gjerne ønsker det.Â
I en "home-zone" finnes det skrivebord, sofaer og lenestoler. De ansatte kan selv velge hvor de vil jobbe.
Zalando tilbyr imidlertid ogsÃ¥ mindre rom og stillerom for de som ønsker Ã¥ jobbe i roligere omgivelser, samt en slags stue, med forskjellig stil i hver etasje.Â
- Vi jobber altså for å kunne møte alle arbeidssituasjoner og behov.
Hver stue er åpne ut til atriumet, og har en helt annen stil.
LÃ¥sbare skap
Zalando har naturligvis også en løsning for at de ansatte skal slippe å bære rundt på tunge ryggsekker, ettersom de ikke har noen fast plass.
I deres digitale lÃ¥seselskap, kan man da oppholde sine private eiendeler.Â
Bokser som de ansatte kan låse inn private saker og ting i.
Trening og barnehage
PÃ¥ taket er hovedkontoret pÃ¥ sin side utrustet med treningsrom, yogasal, basketballbane samt en takterasse som kan anvendes til Ã¥ jobbe, slappe av eller spise lunsj.Â
På taket har de ansatte tilgang på basketballbane samt takterasse med utsikt over hele Berlin.
Ettersom det er dÃ¥rlig med barnehageplasser i Tysklands hovedstad, har Zalando i tillegg tilrettelagt for barnehage pÃ¥ grunnplanet.Â
- Alle Zalandos medarbeidere og boende i omrÃ¥det kan søke om plass i barnehagen, som terminvis tar i mot 64 barn.Â
Der magien skjer
Fem minutter fra dette superkontoret, ligger Zalando Studios, også kalt Zalandos Content Creation Center, som er motegigantens "magiske" og enorme fotostudio. Det er her de fysiske varene foreviges, publiseres på hjemmesiden og knytter virkeligheten sammen med den digitale verden.
Her skal det i følge Ehandel.se jobbe 300 personer hver dag, og håndteres 400 000 produkter i året.
Zalando Content Creation senter, er markedsplassens gigantiske fotostudio, hvor produktene behandles og styles før de går live på nettsiden.
3 viktige fokusområder
En veldig viktig del av arbeidet som skjer på Zalandos Content Creation senter er "matching". Det vil si å matche produkter med hverandre, på riktig modell til riktig land. Dette er en vesentlig del av Zalandos onlinestrategi.
Et annet viktig fokus for Zalando er måling av produkter. Til dette har selskapet et eget måle-team. Alt av klær og sko blir nemlig målt, for å kunne opplyse kundene i netthandelen om hvorvidt produkter er små/store eller normale i størrelsen.
Den siste satsningen her er deres personlige kanal, som registrerer alt hva kunden har bestilt, returnert og beholdt, så lenge han eller hun har en Zalando-konto. Med dette passer Zalando på at kunden ikke velger noe som er for stort eller lite, basert på tidligere informasjon. Dersom Zalando oppdager at kunden har valgt en "tvilsom" størrelse, får vedkommende opp meldingen "du burde ta en størrelse større i disse skoene, da de er små i størrelsen".