Zaladno gikk 400 millioner i underskudd under tredje kvartal, men forventer nå en salgsvekst i fjerde kvartal på 20-25 prosent, og en økning i omsetning på 16,6 prosent.
Grunnen til en lavere salgsvekst enn forventet kommer trolig av den lange og uvanlige varme sommeren, som reduserte forbrukernes etterspørsel og førte til et forsinket værskifte til høst- og vintersesong.
- Vi er åpenbart ikke fornøyde med våre finansielle resultater i tredje kvartal, sier Zalandos Co-CEO Rubin Ritter i en pressemelding.
Rekordmange kunder
Når det gjelder kunder og ordre har selskapet dog utviklet seg positivt. Antall ordre økte med 22,8 % i tredje kvartal, og landet på 27,7 milioner, mens aktive kunder ligger på 25,1 millioner. Dette tilsvarer 6 prosent av Europas befolkning. Dette kommer av deres nye plattformsstrategi og partnerskapsprogram, som ble introdusert i Norge tidligere i høst.
Ved årets utgang forventer Zalando et justert driftsresultat på 150-190 millioner euro. Kostnadene vil være høye, da de fortsatt vil ha store investeringer i logisitikk og teknologi. Til sammen forventer de å bruke 300 millioner på dette i 2018.
- For det fjerde kvartalet vil teamets fulle fokus være på å få en sterk avslutning på året, sier Ritter.