I januar i fjor ble den nye versjonen av EU-direktivet som regulerer betalingstjenester i EU og EØS innført. Denne versjonen heter PSD2 og åpner opp for at kunder, som i dag må betale med kort i butikk eller på nett, kan gjennomføre slike betalingstjenester uten bruk av bank men heller gjennom andre aktører.
På bakgrunn av dette har Zalando nå valgt å inngå et globalt samarbeid med betalingsselskapet Adyen. I en pressemelding skriver selskapet at dette for kundene betyr at betaling vil bli enda tryggere, og at hvis de vil betale på nett må de kunne godkjenne sitt kjøp ved å bruke to forskjellige faktorer.
- Dette vil også endre betalingsprosessen for Zalandos kunder, spesielt ved kredittkortbetalinger. Vi har testet prosessen grundig og er et av de første netthandelsselskapene som kan introdusere denne nye metoden, skriver selskapet i en pressemelding.
Tre ulike grupper av faktorer kan brukes for verifisering
Det er tre ulike grupper av faktorer som kan brukes for verifisering. Disse baserer seg på noe man vet, noe man eier og noe man er. Altså for eksempel et passord eller en PIN-kode, en smarttelefon eller et engangspassord, og biometriske data som kan leses ved hjelp av for eksempel en fingeravtrykksleser eller en ansiktsgjenkjenningsprogramvare. Alt dette skal gjøre det enklere for kunder å handle trygt på nett.
I følge Finans Norge betyr dette i praksis at det vil bli enklere og billigere for forbrukerne å gjennomføre betalinger uten å bruke kort, i tillegg til at det blir mulig å samle all kontoinformasjon om betalingskonter på ett sted, på tvers av banker - noe som kan gjøre det enklere for forbrukerne å holde oversikt over egen økonomi.