Zalando er blitt en riktig bra butikk. Og med en appell som gjorde at intet mindre enn 55 representanter fra ulik presse stilte opp da Zalandos sjefstrio, Rubin Ritter, Robert Gentz og David Schneider, fortalte om sine visjoner for tiden som kommer, skriver Ehandel.se.
Per i dag har selskapet 18 millioner kunder, 10 000 ansatte og en fjorårsomsetning på tre milliarder euro. I februar smatt de inn på en 17. plass på oversikten over verdens 50 største nettselskaper.
Og større vil de bli. Men hva er så oppskriften på ytterligere suksess for den tyske «maskinen»?
Selskapet har skjønt at de ennå bare skraper toppen av isfjellet når det gjelder potensielle kunder, og de har derfor satt seg et ganske hårete mål i løpet av fem år; å omsette for 10 milliarder euro.
Fashion Platform
Zalando-toppene er klare på at de vil gå fra å være en tradisjonell nettbutikk, til å bli en «fashion platform». Modellen minner om en markedsplass, og tanken er at Zalando skal få en viss andel når utenforstående merker selger direkte via deres moteplattform.
- Det vi vil gjøre er å koble moteverdenen sammen. Vi skal være det digitale stedet for merkene som vil skape business - vi vil være deres digitale strategi. Et sted der kundene skal få ta del i det siste fra motefronten, sa Robert Gentz.
- Om fem år tenker vi at hele moteverdenen, både on- og offline, skal være sammenkoblet med oss. Kundene kommer til å få tilgang til millioner av forkjellige artikler, fortsatte Gentz før han overlot ordet til makkeren David Schneider.
Han sa at Zalando vil være i sentrum av dette, og de vil hjelpe de ulike merkene å nå ut til de riktige kundegruppene. Han sanmmenlignet sitt eget selskap med et sted der andre selskap skal få mulighet til å bygge sine egne «flagship stores».
Om fem år tenker vi at hele moteverdenen, både on- og offline, skal være sammenkoblet med oss.
Felles lagerstrategi
Han sa de også ville ha slutt på tankegangen om «vårt lager» og «andre merkers lager».
- En viktig del er at alle mulige lager skal kobles sammen. Det skal ikke være snakk om vårt og andres. Målet er at en kunde skal kunne sjekke lagerbeholdningen til et hvilket som helst selskap, bestille og få varen levert, poengterte Schneider.
På spørsmål om hvordan de ulike klesmerkene skal tjene penger på dette, kom svaret kontant fra Schneider:
- Ingen handler bare fra et merke. Det tror jeg alle de ulike aktørene vet. Derfor må de være der kundene er, der de får inspirasjon og lyst til å handle. Så det handler om å skape en merverdi i stedet for å konkurrere.
(Foto: Zalando)